maandag, december 22, 2008

Armoede in Nederland

Graag loop ik met een wijde boog om dit onderwerp heen, maar het kan iedereen overkomen, en het overkwam mij ook.
In 2005 kon ik met moeite de touwtjes aan elkaar knopen, maar toch was ik nog ver boven de armoedegrens.

In Trouw stond afgelopen week een artikel met als bron het Centraal Planbureau, dat de verwachting is dat er in volgend jaar  6,8% arme huishoudens zijn in Nederland.
Momenteel leven er 7,6% van alle Nederlanders onder de armoedegrens.
In 2006 was dat 9,3% van de bevolking en dat waren 623.000 huishoudens.

Ik ben geschrokken van de grote hoeveelheid Nederlanders die onder de armoedegrens leven. 

Ik geloof niet dat er volgend jaar minder arme huishoudens zijn in Nederland. We hebben kredietcrises die rap om zich heen grijpt. Allemaal dingen die wij best in onze knip gaan merken.

Ook het aantal werkende armen groeit gestaag, vooral alleenstaande moeders met kinderen en andere eenverdieners, kleine zelfstandigen, vissers, boeren en tuinders. Ze hebben een inkomen dat nauwelijks voldoende is om de vaste woonlasten, voeding, kleding en ander noodzakelijks van te betalen. 

Het is een bekend feit dat wij in Nederland hetzelfde gaan doen als in de VS, we creëren een bijverdienste, een krantenwijk, een internetwinkel er bij. Veel gepensioneerden werken nu al omdat ze het zo leuk vinden, voor de sociale contacten. Wanneer je voldoende geld hebt, dan heb je meer hobbies en sociale contacten buiten het werk.

3 opmerkingen:

  1. Ik ben een regelmatige lezer van je blog, iedere dag weer verassend waar je over schrijft.
    Fijne feestdagen,
    Sjaan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wij wensen je hele fijne dagen groeten van Flipje uit Tiel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In België is het niet beter, hier was in 2006 14,7% van de bevolking arm, vooral alleenstaanden en gepensioneerden. De cijfers voor 2007 zijn nog niet bekend, maar ik vrees dat die hoger gaan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen