maandag, december 08, 2008

Brood smaak test

Deze brood-smaak-test werd uitgevoerd door een persoon, maar ik vind het geweldig.

Voor een regelmatige gast koop ik goed brood. Mijn eigen zelf gebakken brood zet ik niet voor. Ik kocht dit brood bij een niet te dure bakker.

Een keer had ik nauwelijks tijd en ik moest brood hebben. In de dichtsbijzijnde bakkerszaak kocht ik donker brood voor 2,30.

De overige boodschappen verliepen redelijk vlot en tot mijn grote verrassing kon ik toch nog net voor sluitingstijd naar mijn favoriete Aldi.
Daar lag nog een heel Batavenbrood voor 1,29.

Thuis maak ik altijd porties voor de vriezer. Nu ik twee verschillende broden had, maakte ik een portie met twee sneden Batavenbrood en twee sneden duur donker brood van de warme bakker.

Wat schetst mijn verbazing? Het Batavenbrood wordt gegeten en de andere twee sneden blijven iedere morgen liggen!!!

Behalve deze volkorenboterhammen doe ik ook nog twee sneden roggebrood, twee sneden vruchten- of krentenbrood en om het helemaal af te maken ook nog een krentenbol. Die andere broodsoorten komen ook van de Aldi.

Een tijdlang vond ik het roggebrood van de Aldi te goedkoop en kocht ik deze bij AH, maar Aldi heeft de prijs van 27 cent verhoogd naar 45 cent, dus koop ik deze nu ook met een gerust hart bij de Aldi....
Ik twijfel nog steeds over de kwaliteit van dit roggebrood, dus koop ik het ook wel elders.

9 opmerkingen:

  1. Ik vind het roggebrood van de Aldi niet zo goed te pruimen. Te droog en te donker.
    Meestal koop ik Van Dijk roggebrood. Wel duurder 0,85
    (C1000) maar veel lekkerder. Roggebrood van de warme bakker is ongeveer 1,25.
    Heb je het polderbrood van de Lidl al een geprobeerd? Kost 0.99 en blijft lekker in de broodtrommel voor me naar het werk.
    Groet, Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem , ik ben het met je eens, kwaliteit is belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ? Je koopt een product niet omdat je het te goedkoop vindt, maar als ze de prijs flink verhogen wel? Snap ik nou iets niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Persoonlijk vind ik het invriezen van gesneden brood niet lekker. Collega's vonden dat een onmogelijke bewering, maar een week lang testen leverde op dat ik het ontdooide brood er elke keer uit haalde. Het vochtgehalte is gewoon anders.

    Ongesneden brood kan wel in de vriezer, maar beter wordt brood er nooit van. Ik bak dan ook zelf kleine broodjes zodat ik er nooit langer dan 2 dagen mee doe. Als ik per ongeluk toch iets over hou gaat het in kruimels in de vriezer voor in het gehakt.

    De enkele keer dat ik brood haal is het inderdaad Batavenbrood want dat is redelijk lekker. En roggebrood haal ik van de markt en bewaar ik in de koelkast; dan blijft de kwaliteit veel beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Moeder, voor veel mensen is de prijs belangrijk. Anders gelooft men niet dat het goed is.

    Zo durfde ik geen frisdrank van de Lidl op tafel te zetten met feestjes, of producten van de Aldi te serveren aan mijn gasten.
    Ik kreeg/krijg vaak commentaar, maar met de kredietcrises, zal ik steeds minder opmerkingen krijgen.

    @Caro, ja, vers brood is veel lekkerder.
    Bakte ik in het verleden ook voor mijn gasten, van die harde bruine broodjes.
    Ik dacht dat ik tevreden klanten had. Na verloop van tijd kreeg ik een klacht.
    Ze wilden liever brood, terwijl ik die afbakbroodjes perfect vond.

    Het is moeilijk om het iedereen naar de zin te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. sinds kort heb ik een andere producent gevonden voor roggebrood .dit is hartstikke vers en smeuig niet droog of hard .
    en dat maakt de breabakker in de joure ,deze maakt veel privat lables voor supermarktketens .
    ik koop het bij Deen .
    maar het schijnt ook bij Poiesz verkocht te worden en dan onder de naam Poiesz

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dat van de breabakker vind ik echt niet te eten. vaak heel gauw aan het schimmelen. neen voor mij niet meer.

    Ik koop nu alleen nog maar de roggebrood van van dijk. Smaakt goed en ook nog lekker smeuig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er is voor ons maar 1 brood en dat is Polderbrood van de Lidl. Dit heeft namelijk de eigenschap om lang vers te blijven. Bij andere broden (ja ook die van de betere bakker) is het smaakverschil na 1 dag al merkbaar (de droogte). Die van de Lidl blijft lekker. Het bevat ook voldoende vezels en gezonde stoffen en mijn kinderen vinden het ook heerlijk. We hebben geen aandelen in de Lidl, maar je zou het eens moeten proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Martin. In 2008 waren er minder soorten brood te koop bij Lidl. Ik ben nu, net als jij aangenaam verrast door de meerdere soorten.

    BeantwoordenVerwijderen