donderdag, december 11, 2008

Supermarkten 100 mln euro minder omzet

Wanneer supermarkten op zondag sluiten scheelt dat 100 mln omzet, las ik in het FD van vandaag.
Het kabinet is voornemens om de supermarkten op zondag te sluiten en dat scheelt 100 mln omzet. Toch is slechts 5% van de supermarkten open. Alle supermarkten samen, groeiden in 2008 met 30 mrd omzet. 

Nu ben ik benieuwd wat het aan omzet kost wanneer de supermarkten niet net als in de USA van 's morgens vroeg tot 's avonds laat open zijn.

Ik ben ook benieuwd wat de netto winst is na aftrek van kosten en belasting. 100 mln klinkt veel, maar wat is het percentage winst. 

Dat de sector 30 mrd meer winst heeft dit jaar, snap ik wel, want wat is het duur geworden en wat kopen ze goedkoop in. Soms te goedkoop, tuinders leveren producten goedkoper dan de kostprijs. Komend jaar zullen er velen failliet gaan. Aan de prijzen in de supermarkt merk je niet dat de retailers zo goedkoop inkopen. 

Het is op zondag superdruk in de winkels, ik snap het niet, ik shop niet op zondag, tenzij ik echt geen tijd heb gehad om te shoppen, zoals toen op mijn verjaardag. Het was een uitzondering en ik had er ook wel iets op verzonnen wanneer de winkel gesloten was.

Op zaterdag vind je mij ook niet in de supermarkt, ik vind het veel te druk en doe liever iets anders op mijn vrije dag. Ik ben blij met de ruimere door de weekse openingstijden, maar in het drukke weekend? Nee, liever niet.

3 opmerkingen:

  1. Hier is nooit iets open op zondag (dorpje) maar waar ik werk in een top10 grote stad van NL is echt superveel open op zondag t/m de XL albert heijn. Ongetwijfeld handig als je echt iets nodig hebt, maar ik heb het echt nooit gemist! Zo eens in de zoveel tijd is het weleens makkelijk om met het gezin op zondag op pad te gaan, maar als het niet zou kunnen, dan zou ik het ook niet echt missen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga nooit op zondag winkelen, een heel enkele keer vlak voor Sinterklaas. Kan aan mij liggen, maar als de winkels op zondag dicht zijn, dan geven de mensen hun geld toch op een ander moment uit? Supermarkten zijn toch nodig voor voeding? De meeste supermarkten hier zijn tot 8 uur 's avonds open, ook op zaterdag en op koopavond tot 9 uur. Dat lijkt mij voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een betutteling van het kabinet, komt zeker omdat Chr. Unie in het kabinet zit. ik vind dat ondernemers zelf mogen uitmaken wanneer ze open zijn. Cos' we're living in a free country, en niet in de jaren '50.

    BeantwoordenVerwijderen