woensdag, december 10, 2008

Zonnepanelen

Soms droom ik van Zonnepanelen, mijn eigen energievoorziening helemaal op orde in een droomhuis.

Af en toe surf ik en denk ik hoe duur is het, wordt het al betaalbaar. Maar het wordt niet voordeliger. 
Een familielid, lid van een milieucommissie, vertelde me dat door de subsidies in Duitsland en Spanje de zonnepanelen duur blijven. 

Zou het werkelijk zo zijn, is dit een reden? Zijn er nog meer redenen te bedenken? Ik wist niet dat de spaarlampen duur waren, omdat de EU een 66% importheffing tot oktober 2008 had voor goedkope spaarlampen uit China.

Waarom blijven die zonnepanelen zo duur, dat de terugverdientijd zonder subsidie 30 tot 40 jaar duurt?

Waarom heb ik het nu ineens over zonnepanelen? Ik gaf, tegen een leuke vergoeding  mijn mening over energie en zonnepanelen. 

3 opmerkingen:

  1. Het is ook een grote wens van mij, Opnieuw Beginnen, om ooit een hele batterij aan zonnepanelen op het dak te hebben. Vooralsnog ook voor ons nog veel te duur. Daarom zijn we begonnen met LED verlichting hier in huis. En, inderdaad, het energieverbruik daalt. Verbruikten we op jaarbasis met alle kinderen nog thuiswonend ca 12000 kwH, op dit moment is het verbruik gezakt tot onder de 5000 kwH. Wij hebben hier geen gas, dus zijn we voor het koken aangewezen op stroom. Verder was een belangrijke besparing hier in huis, het vervangen van vaste computerapparatuur door laptops.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Ellen, dat is flink omlaag.

    Vreemd toch dat die zonnepanelen zo duur blijven?

    De dure LCD tv's zijn goedkoper geworden, maar zonnepanelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De enigste reden dat het nog steeds niet godkoper is, is dat de regering anders inkomsten misloopt.
    omdat er minder gas verkocht gaat worden. Ze kunnen tegenwoordig energie halen uit de golven van de zee en zelfs uit kippen en olifantenpoep. De mensen die dit uitgevonden hebben zijn ofwel om vreemde omstandigheden aan hun eind gekomen ofwel andersinds hun mond gesnoerd. Deze uitvindingen worden moedwillig tegen gehouden door regeringen en olie, gas, etc. maffia.

    BeantwoordenVerwijderen