vrijdag, januari 30, 2009

Eneco krijgt van mij de rode kaart

De eindafrekening is binnen en ja, ik betaalde te veel en nee, ik ontving hierover geen rente.

Wat ook niet werd verrekend, was  het foutje dat Eneco in februari 2008 maakte, door drie weekenden geen dal-, maar piektariefstroom door te geven.

Alle kosten voor het doorbellen, het versturen van brieven, het e-mailen, het telefoneren het was voor niets. Ja ik had niet anders verwacht, maar de klantenservice van Eneco is een drama. Dat en niet anders.

Een Eneco-man, met kennelijk meer gevoel van "hoe houd ik de Eneco klanten te vriend", bedacht in november 2008 dat ik bij mijn Energieleverancier moest zijn voor een korting in de Stroom. Niet bij de transporteerder, in februari 2008 Eneco en sinds juli 2009 Stedin.

Mijn groene stroom energieleverancier NL Energie, belde ik tegen beter weten in vandaag en zij vonden dat ik bij Eneco moest zijn.
Vandaag stuurde ik klantenservicezakelijk@eneco.nl; enecoservices@maileucusthelp.com en kassa@vara.nl een e-mail.

Hoe het toch mogelijk is dat Eneco/Stedin niet hun verantwoordelijkheid namen door duizenden huishoudens van het verkeerde tarief stroom te voorzien. Zij zijn verantwoordelijk, zij dienen mij een vergoeding te geven. Zij dienen daarvoor iets te doen, maar nee, alles ligt bij de klant. Je mag bellen, je mag betalen. 

Nu gaat het er niet om dat ik geld terug krijg, want dat is niet meer dan logisch wanneer je teveel betaalt en stuurt op een zuiniger verbruik en daar ook veel voor doet. Ik heb 53% daltarief en 47% piektarief, volledig voorzien van spaarlampen, goede koel- en vrieskasten.

Eneco krijgt van mij de rode kaart!

N.B.: Maandtermijnen voor gas en energie was 84 en wordt 65 euro.

Update 8-2-2009:Ik sluit de zaak, ik stop er geen energie meer in. Stedin schreef  "dat volgens hen" een tariefcorrectie werd uitgevoerd op de factuur. Voor de transportkosten nota is er een correctie uitgevoerd in december 2008. Wij melden deze storingen aan de energieleveranciers wanneer de meterstanden voor de jaarnota aan de leverancier doorgeven. De verantwoordelijkheid voor de correctie ligt hierdoor ook bij uw energieleverancier.

Wanneer de verhouding tussen het normaal- en laagtarief van uw elektriciteitsverbruik door van de tariefstoring afwijkt van voorgaande perioden, moet dit gecompenseerd worden door uw energieleverancier op uw eerstvolgende jaarnota. Een deel van uw verbruik op het normaaltarief wordt dan afgerekend tegen laagtarief. Indien uw energieleverancier deze correctie niet wilt uitvoeren, adviseren wij u om de klacht neer te leggen bij de toezichthouder, de Energiekamer.

26-3-2009: Brief van Nederlandse Energiemaatschappij ontvangen. Ik ontvang een correctie van 127,98 voor de storing!!! Ik had dit niet verwacht, want ik heb me enorm uitgesloofd.

4 opmerkingen:

  1. Ja, leuk is dat. Ik denk dat de meeste energiebedrijven het allemaal maar lastig vinden, die kleine consumentjes. We zijn natuurlijk allemaal druppeltjes in een grote oceaan en we zijn het niet echt waard om goed behandeld te worden.

    Ik kreeg afgelopen week een brief van Nuon wegens overstap naar Greenchoice. Daarin werden meterstanden benoemd die absoluut niet klopten (veel te hoog ingeschat door Nuon, nog lekker wat verdienen). Dit terwijl ik de juiste standen doorgegeven had aan Greenchoice.

    Nuon gebeld: geen interesse. Moet u bij uw nieuwe leverancier zijn. Die verrekenen het wel.

    Greenchoice: vreemd, want wij hebben wel de juiste meterstanden doorgegeven aan Nuon.

    En nu moet ik maar opletten of ik inderdaad geld ga terugkrijgen enzo (via Greenchoice of via Nuon). Opletten dus, dat ik niet dubbel betaal.

    Ik word daar zo naar van...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vanwege mijn werk heb ik veel te maken met Eneco en ik word daar niet vrolijk van....

    Ik heb liever met deurwaarders en incassobureaus te maken dan met Eneco beroepsmatig, nou dan weet je het wel.

    Succes met ze

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het blijven probleem kinderen die Energie bedrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jerommeke, ook al geen reclame voor Nuon :-)) Greenchoice is een goede beslissing, dat is een goed bedrijf.

    @Anoniem, ja, wij hebben beroepsmatig ook veel met Eneco te maken, en dat is ook een ramp.

    @Schuldenvrij, absoluut.

    BeantwoordenVerwijderen