dinsdag, januari 27, 2009

Groenten en bloemenzaden zijn besteld

Oranjebandzaden levert mij via internet de zaden. Ik koop ze via internet, omdat in de winkel van Welkoop, voorheen de Boerenbond niet altijd alle zaden aanwezig zijn. De verzendkosten zijn dan 3,95, maar dan hoef ik niet te vaak tijdens openingstijden er naar toe.

Dit jaar ontving ik ook het blad met alle mogelijke zaden die er maar verkocht worden. Het vergemakkelijkt het surfen via internet. Met mijn broer heb ik al overlegd. Ik doe mijn best om ook een keer zaden voor de spruiten, de najaarsandijvie, prei of spekbonen te kopen, maar telkens hoor ik, ach wat, we hebben nog zaden genoeg.

Het zijn smoesjes, ik weet het zeker. Mijn broer houdt er niet van om oude zaden te gebruiken, de groeikracht gaat snel achteruit zegt hij. Hij houdt er ook niet van om zelf gewonnen zaden te gebruiken, er gaat niets boven hybride zaden. Zaden die een behandeling hebben gehad, waardoor ze minder gevoelig zijn voor ziekten.

Ik geniet van het feit dat ik verwend word. Met mijn twee broers beheren wij samen de moestuin op een deel van het terrein waar wij allen geboren en getogen zijn.  Voor de eigenaar van de grond is de moestuin ook voordelig, hij krijgt aardbeien en andere spullen, maar bovenal de OZB-korting is hem bijzonder welkom.

Mijn bestellig voor dit jaar is  26,54 incl. verzendkosten :
1 x KROPSLA MILAN (60820) = 2,25EUR
1 x ZOMERWORTELEN DOUCEUR (61031) = 1,55EUR
1 x WINTERWORTELEN FLAKKESE 2 (61049) = 1,35EUR
1 x CENTAUREA CYANUS BLUE BALL (65119) = 1,05EUR
1 x SNIJSELDERIJ GEWONE SNIJ (60920) = 0,89EUR
1 x KNOLSELDERIJ MONARCH (60917) = 2,25EUR
1 x BLEEKSELDERIJ GOLDEN SPARTAN (60925) = 1,45EUR
1 x PEULEN DELIKETT (SUGAR SNAP) 100 GRAM (60595) = 3,05EUR
1 x PASTINAKEN GUERNSEY (60577) = 1,50EUR
1 x PAKSOI TAI SAI (60958) = 1,75EUR
1 x TUINBONEN LISTRA (60187) = 2,70EUR
1 x COURGETTE BLACK BEAUTY (61044) = 1,35EUR
1 x ARTISJOKKEN VIOLET DE PROVENCE (60023) = 1,45EUR

De tuinbonen had ik al in huis kunnen zaaien in potjes. Hoe eerder de tuinbonen klaar zijn, des te eerder is een tweede teelt mogelijk.

Update 9-2-2009: De zaden heb ik vandaag ontvangen en meteen betaald.

9 opmerkingen:

  1. he wat een goed idee, ik ga zo gelijk kijken, (ben toch nog steeds ziek dus heb alle tijd).
    vond het vorig jaar zo ontzettend leuk om te doen en het stond ook zo leuk ik had sla en andijvie (de boerenkool en spitskool vond iets anders lekkerder dan ik dat was zo weg) de bietjes waren mienie mienie maar ook lekker.
    ik heb nu gedroogde boontjes gekregen maar weet echt niet wat ik moet doen, eerst weken en hoelang en kan ik ze nu al voorzaaien, ik hoop dat je antwoord geeft op mijn vraag.
    en voor die verzendkosten kan je het vaak niet eens aanrijden en intratuin bij ons heeft zaad wat er al jaren hangt, de zakjes zijn helemaal vergeeld.
    gr jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Jenny, je schreef "kool". Dat iets anders dat het lekker vond was vermoedelijk de koolvlieg. De koolvlieg is geen vlieg, maar een rups. Probeer een meter bitumineuze dakbedekking te kopen. knip die in vierkante stukjes van minimaal 10 x 10 cm. 1 knip tot het midden en leg deze om de stronk heen. Hier houdt de koolvlieg niet van.

    Veel tuinders hebben last van knolvoet, dat is een ziekte waar je moeilijk van af komt. Kolen zijn mede daarom moeilijk te telen.

    Wissel de teelt af. Niet ieder jaar de andijvie op de zelfde plaats en zeker niet de kolen.
    Ook wij hebben last van knolvoet en daarom telen we ze bijna niet.
    Alleen spruiten en andere winters kolen, lukken nog wel, mede dankzij dat stukje bitumineuze dakbedekking.

    Suc6.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He wat leuk ik heb meteen een bestelling geplaatst. Courgettes en aubergines,aardbeien en tomaten. En borage en anijs,weer eens iets anders. Oh ja en stokroos en sierdoperwten.. Kan weer de hele zomer vooruit en het zo leuk om het zelf vanaf het begin af aan te volgen. De aubergines, courgettes tomaten en aardbeien zet ik in grote potten op mijn balkon. Dat schijnt ook goed te werken. bedankt voor dit stukje, ben blij met het adres vna deze internetwinkel!! Heb jij nog goede tips voor het kweken van groenten op het balkon? Groet Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Barbara, ja heel handig, kreeg ik maar commissie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op zakjes zaad, staat een houdbaarheidsdatum. Dus ik neem aan, dat je ze voor die tijd, nog gewoon kunt gebruiken.
    Ik bewaar eigenlijk ook geen zaad, uit eigen planten. Ik heb wel eens gelezen, dat je dan een grotere kans op ziektes hebt.

    Ooit heb ik wel eens bloemkool gezet, maar dat werd een fiasco. Spitskool, rode kool en spruiten gaan wel goed.
    Bij mij lukken tomaten dan weer niet goed, ze worden snel ziek.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Willeke, de sterkst tomatenplanten komen voor, wanneer je een plantje koopt waar de tomaat geënt is op de stam.wortel van een andere plant.
    Doe jij dat ook?

    Ja, er staat een houdbaarheidsdatum op, maar de "echte tuinder" vindt dat ook niets.

    In mijn zuinigste consuminderjaren wilde ik ook liever zaad winnen. Ik ken iemand en die teelt al jaren tuinbonen van eigen gewonnen zaad. Gaat goed, maar ja, ik hoef daar niet mee aan te komen.

    Vorig jaar gebruikten wij champignonenmest en kregen we een geweldige oogst. Kost vrijwel niets, alleen de vrachtkosten, maar we kregen 11 m3 en dat is veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zal eens kijken, voor geënte tomaten. Misschien dat het dan wel lukt... Mijn tomaten krijgen altijd last van een pseudo-schimmel. Deze pseudo-schimmel schijnt familie van de veroorzaker van aardappelziekte te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Willeke, wij hebben ook niet altijd de wijsheid in pacht. Zag afgelopen zomer dat mijn broer ook een produkt van Koppert : http://www.koppert.com/Schimmels_en_virussen.13882.0.html?&L=1 gebruikte.

    In ieder geval succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je, ik ga me wel even verdiepen in deze produkten, want het is natuurlijk wel interessant.

    BeantwoordenVerwijderen