maandag, januari 19, 2009

Het nieuwe rijden


Hoe valt "Het nieuwe rijden" , de 80 km rijksweg trajecten te rijmen met het verhogen van de maximum snelheid van 100 tot 120 km in rustige tijden, zoals met ingang van vandaag op de A1?

Vorige week reed ik voor TNO in Soesterberg twee rondjes. Een rondje om te wennen aan de gehuurde auto met apparatuur en een keer een rondje volgens het nieuwe rijden. Het was een leuk onderzoek. Het leverde ook iets op, 45 euro + km kosten vergoeding. Uiteraard wordt dit ook opgegeven aan de belastingdienst en mag ik straks 52% inkomstenbelasting betalen over die 45 euro. :-((

Het lijkt wel, nu de benzine voordeliger is, dat er nog maar weinig automobilisten letten op het zogenaamde nieuwe rijden. Het is niet hip, het is sloom. 
Nu moet ik zeggen, vroeger was ik de snelste autorijder, ik ergerde me groen en geel wanneer ik bij een slome rijder in de auto zat. Nooit, nee nooit wilde ik meer met die persoon meerijden.

Nu ik zelfs op een snorscooter over de Afsluitdijk reed, ben ik ook in de auto een rustige rijder geworden. Mijn auto rijdt ongeveer 1 op 11, maar ik weet door flink doorschakelen en de toerenteller niet hoger dan 2,5 met uitzonderingen tot 3 te laten komen het benzineverbruik terug te dringen tot 1 op 14.

Sterker, ik rijd vaak niet harder dan 90 en dat is dan ook maar zo. Ik ben zo wie zo kalmer geworden dankzij de scooter.

Vandaag echter deed ik iets doms. In het centrum van Rotterdam hield een politieauto en een particulier de rechter rijbaan bezet. Het stoplicht, nee geen verkeerslicht, had ik al drie keer rood zien worden. Ik wilde niet voor de vierde keer dit rode licht zien. Het is twijfelachtig of ik het heb gehaald! Zodra ik er doorheen was, moest ik alweer stil staan, omwille van de file die er al stond.

4 opmerkingen:

  1. Ik woon niet ver van die A1, waar het experiment met variabele snelheden gehouden wordt. Het dorpje waar ik woon is in de loop der jaren ingeklemd geraakt tussen de A1, A10, A2 en A9. De meeste snelwegen rondom mijn woonplaats zullen er rijstroken bij krijgen in de komende jaren. Daarbij heeft Amsterdam kunnen bedingen dat er allerlei milieumaatregelen worden genomen, maar de kleinere randgemeenten hebben minder invloed en dat zie je meteen aan heel concrete zaken: de geluidschermen worden lager, er zijn geen aanvullende maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren enzovoorts.

    Nu ben ik juist in de omgeving van Amsterdam gaan wonen om teveel reizen te voorkomen. Collega's van me wonen in grotere huizen 'in het groen' op zo'n 30 – 50 kilometer afstand. Sommige zelfs in Eindhoven en Breda. Dat zijn de mensen waarvoor die snelwegen gebouwd worden. Eigenlijk heel vreemd: die mensen wonen mooier, rijden vaak in grotere, duurdere en vervuilende leaseauto's. Mobiliteit is nog steeds veel te goedkoop, mensen veranderen hun gedrag dan niet. Nog steeds is consumeren de norm, niet consuminderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Jerommeke, mooi geschreven en zo is het maar net.
    De 80 km zones waren er ook voor om het verkeer beter te laten doorstromen.

    Ja, een dorp heeft dit maar te slikken.
    Ik hoop dat het een goede beslissing is geweest om onder de rook van Amsterdam te gaan wonen.
    Het is in ieder geval heel praktisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Opnieuw Beginnen: nee, ik heb er geen spijt van dat ik dichtbij Amsterdam woon hoor. Ik kan op de fiets naar m'n werk en dat is heel prettig. Het spaart het milieu, mijn portemonnee en zo krijg ik nog een beetje beweging voor- en na het kantoorwerk.

    De meeste grote ondernemingen in de sector waar ik werkzaam ben hebben zich in Amsterdam gevestigd en bovendien heeft de stad veel te bieden.

    Ik las zojuist dat je morgen het ziekenhuis in moet. Lijkt me een vervelend vooruitzicht. Sterkte en beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jerommeke, hartelijk dank, schreef zij vanaf de pc in de wachtkamer van het zkh.

    BeantwoordenVerwijderen