zaterdag, januari 31, 2009

Sparen bij de RET met de chipkaart

De RET deelt wanneer je gebruik maakt van de ov-chipkaart spaarpunten uit voor 100 gereisde kilometers ontvang je 1 euro.

Vele kleintjes maken 1 grote, maar die euro kan alleen ingeruild worden voor RET reischeques, cadeaubonnen of leuke uitstapjes.

Een reischeque van 2,50 voor een bijdrage in de Fast Ferry bijvoorbeeld of voor 5 euro een filmbon.

Toch leuk.

Je kunt met de RET afspreken dat de  kaart automatisch oplaadt wanneer het saldo onder een bepaald bedrag komt. 
Zowel het op te laden bedrag als het minium saldo zijn bespreekbaar. Het gebeurt geheel automatisch, wanneer je de RET toestemming geeft geld te incasseren van jouw rekening. Je hoeft nooit meer naar het superslome oplaadpunt. 
Dat kan handig zijn, als je veel reist.

Mijn RET ervaringen:
Sinds ik ooit een jaar reisde met de RET van huis naar mijn werk, neem ik nog maar zelden het openbaar vervoer. De aansluitingen klopten op de terugweg zelden, wanneer de brug open ging werden later twee tot drie trams later samengevoegd. De 13 kilometer durende terugweg duurde gemakkelijk tot 1,5 uur, zeker in de vakantieperiode.

Maar zeg nooit, nooit. Het kan altijd nog een keer voorkomen dat ik het openbaar vervoer gebruik, zoals toen ik mijn scooter naar de reparateur bracht. Voor het ophalen belden twee mensen op of ze me konden helpen met het ophalen, de ervaring met de chipknip werd zo in de kiem gesmoord, terwijl ik een dag eerder de chipknip met advies van een RET-er langzaam oplaadde. Dat opladen duurt verschrikkelijk lang. 

De RET controleteams zijn niet klantvriendelijk. Het lijkt wel of de cursus hoe kun je de klanten zo snel mogelijk anti-openbaar-vervoer maken volgden. Ik ken mensen die mede daarom het Rotterdamse openbaar vervoer mijden en liever het geld aan de taxi uitgeven. Een ex-controleur schreef hierover een boek

Mijn gepersionaliseerde chipknip kreeg ik twee jaar terug gratis, dat was in de periode dat deze dingen voor het eerst uitgegeven werden. 

3 opmerkingen:

  1. Alles is meegenomen ook de kleine dingen, zo spaar je toch weer gratis voor iets!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Schuldenvrij, ja dat is zo maar 100 kilometer in het OV is een hele lange tijd reizen. Toch leuk van RET.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik las een citaat uit dat boek waar je naar linkte over ''de kankerpatient''. Jeetje zeg, ik schrok me helemaal te pletter!
    Gelukkig heb ik zelf geen negatieve ervaring met de RET.

    BeantwoordenVerwijderen