dinsdag, januari 06, 2009

Wat zijn de Energiebedrijven stil

Deze winter hoor je de energiebedrijven niet over energieprijzen. Ik hoor ook niets dat de afzet erg hoog is in verband met de vorst en dat er misschien leveringsproblemen zijn.

Vroeger hoorde ik dat wel eens, nu het vriest dat het kraakt en de gasmeter niet rond draait, maar bijna rond vliegt, hoor ik niets. Nee, ze kijken wel uit, niets hoor je.

Het loont altijd regelmatig de energieprijzen te vergelijken. Je kunt dat het beste doen via Prizewize. Wie vandaag de voordeligste is, hoeft dat volgend jaar niet zo te zijn. 

Gas besparen is altijd goed, iedereen kent het, de CV een graadje lager, op tijd de verwarming's avonds lager zetten. Sommigen koken 1 x per twee dagen, anderen gebruiken de snelkookpan.

De NMA beloofde  de gasprijzen voor consumenten goed in de gaten te houden, want de belangrijkste gasleverancier Gasterra  is  20% tot 25% duurder dan verwacht zou kunnen worden. Gasterra levert via energiebedrijven gas aan 2/3e van de particulieren.
Wat het ook is, de NMA houdt de prijzen goed in de gaten, dat is leuk, maar doe het vooral zelf.

Essent en Nuon verhoogden de prijzen 16 en 27% , terwijl kleine aanbieders soms hun gascontract met 40% verhoogden.

Het FD   publiceerde in augustus 2008 een overzicht van alle 250 produkten van energie bij alle energieleveranciers. Tweehonderdvijftig producten???
Gas en electriciteit, twee producten kunnen op twee-honderd-vijftig-manieren verkocht worden? Daar weten de energiebedrijven wel raad mee. Grijs vast, grijs variabel, enkel stroom, dubbel stroom, vastzetten van de energieprijs!  Ik krijg er alvast grijze haren van.

Het overzicht is een spreadsheet, waar ook de prijzen van Gas instaan.

3 opmerkingen:

  1. Tja, en dan hebben we het maar even niet over prijsstijgingen en -dalingen. De stijgingen worden vaak verrassend snel ingevoerd, maar de dalingen wat minder snel.

    De gasprijs is gekoppeld aan allerlei wereldprijzen. Door de crediet 'crisis' is er minder behoefte aan energie en dus zijn de prijzen behoorlijk gedaald. Maar ja, dat geldt natuurlijk weer niet voor Nuon, Essent en al die andere giganten.

    Ik heb onlangs eens een vergelijking gemaakt en de goedkoopste optie voor mij was Greenchoice. Grappig eigenlijk, want het is nog 100% groene energie ook.

    Misschien moeten mensen maar wat sneller overstappen op een andere leverancier. Misschien dat het de grote energiebedrijven wat actiever en meer marktconform maakt.

    Vanwege mijn werk ben ik betrokken bij de ontvlechting van Nuon in een productie- en leveringsbedrijf en een netwerkbedrijf, zoals door de Europese Unie is voorgeschreven.

    Dat levert een enorme hoeveelheid werk op, en dubbele kosten. Er zijn nu twee directies. Van twee naar vier data centers waarin de automatisering draait. En -- niet te vergeten: het is net een echtscheiding -- de twee bedrijven werken elkaar nu eerder tegen dan dat ze efficienter worden.

    Zucht -- de rekening zal wel weer hoger worden in de komende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn energiebedrijf heeft vanaf januari zonder bericht vooraf mijn voorschot verhoogd: van 67 naar 72 euro. De gas- en elektriciteitsprijzen zijn vanaf januari flink hoger, dus is het misschien niet zo'n slecht idee. Ik betaal automatisch, maar ik was er graag van in kennis gesteld, dat ze meer geld van mijn rekening af gingen halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Optimist, het is allemaal wat, ik weet niet of de scheiding van levering en transport fijn is. Ik denk ook dat het twee directies zijn die winst moeten maken, dubbel winst natuurlijk.
    Eneco/transportbedrijf Stedin heeft onze wijk drie weekenden dagstroom geleverd. Ik heb hard gewerkt, en ik ben nog steeds benieuwd of het wordt verrekend.
    Drie dikke brieven met bijlagen, veel e-mails aan Eneco zonder resultaat, een e-mail met een CC naar klantenservicezakelijk@eneco.nl en toen gingen deuren voor mij open.

    BeantwoordenVerwijderen