zondag, januari 25, 2009

Zomaar betaalde sms-berichten


In  Vara programma Kassa kwam de ongevraagde sms-service aan de orde.
Ook ik had twee maanden last van een ongevraagde sms-service, omdat ik ooit een ringtone downloadde. Ik wist niet dat ik me daarmee abonneerde op een sms-service. 

De ringtone werkte niet op mijn simpele mobiele telefoon. Ik had er niets aan. Wel ontving ik dagelijks een onleeebaar sms-je. 

Maar ik had me kort tevoren geabonneerd op 100 sms-jes van Rollerbank omdat ik wel eens precies wilde weten waar er controles waren. Zeker toen de scholen begonnen, werd ik constant gevraagd naar mijn papieren. Braaf praatje met meneer/mevrouw de politieagent.
Na een paar keer aangehouden te zijn wist ik het wel, bovendien ben óók ik burgerlijk ongehoorzaam. Voor deze betaalbare dienst had ik vooraf via I-Deal betaald en kostte me verder per ontvangen sms niets .
Toen ik telkens een tweede onleesbare sms via een andere telefoonnummer iets ontving, dacht ik, o dat is zeker iemand die een rollerbank of papier en helm controle rechtstreeks via een speciaal nummer doorgeeft. 

Na twee maanden werd ik wakker en logde ik in op de website van Telfort. Ik nam contact op met Rollerbank en het bleek dat de onleesbare berichten niet van hen afkomstig waren.
Ik stuurde een sms met het woord stop aan het nummer 4080
Ik ontving een sms met de opdracht, stuur een sms met Stop. Ik stuurde nogmaals een sms met het woord stop en weer ontving ik een zelfde sms retour.

Gelukkig kent Telfort een mogelijkheid om alle abonnementen in een keer  te stoppen, en dat lukte, vanaf dat moment was ik verlost van de twee dagelijkse sms-jes van 1,26 per sms, maar de sms-jes van Rollerbank stopten ook. 

Volgens Kassa is er een mogelijkheid om mijn geld retour te krijgen, na veel inspanning.
De ellende is natuurlijk dat ik na zoveel tijd niet meer kan bewijzen, dat ik niet kon weten dat het om een abonnement ging.
De aanbieder achter de door mij ontvangen sms 4080 is in Curaçao gevestigd, zag ik nadat ik  hier zocht wie achter de verzonden sms-jes zit . 
Ik verwacht niet dat het iets oplevert wanneer ik hier achteraan ga.

In het programma kwamen  Contijn van Marle van de Stichting de Ombudsman en  Jilles van den Beukel - KPN aan het woord.  De gedragscode van nu is een verbetering, maar werkt nog niet perfect. Van den Beukel vond dat de telecombranche zelf moet zorgen voor notoire overtreders van de sms-code.

In alle gevallen is de consument de dupe.

Ik verwacht niet dat ik het geld terug krijg. Ik had eerder mijn rekening moeten controleren. Dit deed ik niet. Sterker ik had nog niet eerder mijn rekening digitaal bekeken.

De procedure is als volgt:
Wanneer de aanbieder mij er op attent had gemaakt dat ik een abonnement afsloot had ik hem niet willen ontvangen. Bovendien werkte de ringtone niet eens, terwijl ik toch duidelijk had gemaakt welke mobiele telefoon ik heb.

Voor mij is het een dure les geweest en ik verwacht niet dat ik ooit nog iets aanschaf via het internet. Mocht het me ooit nog een keer overkomen, dan zal ik altijd op deze link klikken:

2 opmerkingen:

  1. Pfff, wat een gedoe, zeg!
    Ik doe niet mee, aan al die ringtones, ben tevreden met wat in mijn gsm zit. De kinderen, die nog geen gsm hebben, waarschuw ik nu al, voor die ringtonesreclames. Het ziet er allemaal zo leuk uit, maar ondertussen zit je er dan wel aan vast. Ik vind het trouwens belachelijk dat de reclames, tijdens kinderreclames uitgezonden mogen worden: makkelijke slachtoffers, die kinderen!

    BeantwoordenVerwijderen