zaterdag, februari 21, 2009

Administratie op orde is de grondslag van welvaren


Omroep Llink is hét voorbeeld van hoe je financieel failliet kan gaan.

De administratie bij Llink is niet op orde, niet weten wat er in komt en wat je uit kunt geven. Het is de beste manier om financieel de fout in te gaan.

Tuurlijk is het belangrijk om mooie uitzendingen te maken en daarbij het geld goed te laten rollen, want dat is goed voor de economie niet waar. Maar wanneer je alleen maar bezig bent met programma's maken, en niet op de bijbehorende pecunia let, ben je natuurlijk zo uitgepraat. Dat is dan weer slecht.

Het is voor bedrijven echt noodzakelijk om de administratie op orde te hebben om te zien of het bedrijf nog rendabel is. 

De economisch journaliste  zegt het ook, de basis van fianciële rust is dat je administratie op orde is. Pas wanneer je administratie op orde is, kun je zien waar je teveel uitgeeft, kun je bekijken waar je kunt bezuinigen.

Ik merk het nu ook,  zoveel onderhoud en de  gecrashte stand-alone pc is nog bij de buurman die hem vanavond gerepareerd terug komt brengen. Op deze pc staat mijn administratie. Nu ik zoveel geld uitgeef, is het voor mij een ramp om de uitgaven op briefjes te schrijven. Ik ben het overzicht een beetje kwijt aan het raken. Een ondernemer berekende teveel voor het plaatsen van het Ikea Keukentje op de B&B kamer en ook voor een afzuigkap.

Hij had nog wel scharnieren in voorraad, hij nam ze wel mee. Ik moest 10 euro afrekenen voor een Ikea scharnier. Ik pakte een vorige Ikea factuur er bij en zag dat ze 5 euro kosten. Voor een bedrijf is een opslag van 20% normaal, maar dit is 100% toeslag. Ik vermoed dat zijn administratie wel op orde is.


5 opmerkingen:

  1. Ik heb toevallig vanmiddag mijn hele administratie weer eens bijgewerkt, heb er ook een hekel aan als ik niet weet waar m'n geld heen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Betalingen e.d. doe ik altijd zo snel als mogelijk. Dan weet ik ook wat ik over heb voor de rest van de maand. Grote uitgaven weet je meestal al een tijdje van te voren. En voor de onverwachte zaken heb ik een buffertje.

    De hele administratie heb ik nu na een aantal jaren maar weer eens helemaal gereorganiseerd. Mappen opnieuw ingedeeld. Opzet veranderd. Nu nog een gedeelte 'oude meuk' uitzoeken en dan is alles weer piekfijn in orde. Geeft een goed gevoel en alles is weer goed terug te vinden.

    Greetz,
    Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben pas nog lid geworden van LLINK, omdat ik geloof in een groene omroep.
    Ik probeer ook zoveel mogelijk mijn eigen financien bij te houden, maar soms gaat dat wat moeilijker: raak ik weer bonnetjes kwijt etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Twanneke, fantastisch
    @Jacqueline, je grote uitgaven zijn gemakkelijk te plannen. Fantastisch dat het op orde is.
    @Spaarvarkentje, heeft iedereen wel eens een bonnetje, ik streef er naar om het zo snel mogelijk in de spreadsheets te verwerken. Had veel extra uitgaven deze maand en dan geen pc.
    Llink is een leuke omroep.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben zojuist de economie gestimuleerd door een Bert Plantagie bank te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen