zaterdag, februari 28, 2009

Afharden en ander moestuin nieuws


In kleine potjes zaaide ik een paar weken geleden botersla, bleekselderij en tuinbonen.

Sla en tuinbonen kiemen snel en worden al snel kleine plantjes, De bleekselderij kiemt langzaam en laten pas nu iets kleins groens zien. 
Om de groenten af te harden zette ik ze vandaag buiten op de tuintafel. De planten moeten gaan wennen aan de buitenkou. 

Dit betekent dat ik ze 's morgens met redelijk weer buiten moet zetten en 's avonds weer binnen.
Het betekent een nieuwe uitdaging. Meestal zette ik ze in het kasje van mijn broers en dan ging alles verder goed.
Het zelfgebouwde kasje van oud platglas, en later nieuwe dakramen, maar nog steeds noppenfolie aan de bovenzijkanten. Het noppenfolie moet nu vervangen worden. Ik heb dat werk op me genomen. Binnenkort zal het klaar zijn.
Het kasje is nu te koud en het a.s. huwelijk met een verhuizing kost hem te veel tijd.
Ik ben eigenlijk wel blij dat ik iets terug kan doen en ik leer er weer van.

Vandaag spitte ik met de riek. De veengrond was na weken voor het eerst weer eens niet al te nat. De laatste pastinaken oogste ik en ook nog wat prei. Ik was verbaasd dat de pastinaken nog steeds goed geoogst konden worden. De winterpeen was door de vorst rot geworden.

De pastinaken verwerk ik tot soep voor een groepje van zeven mensen die hier morgen komen lunchen. 

De prei ga ik net als N(euro)otje  verwerken tot preitaart. Ik heb er weer zin in.


De oude plastic bekertjes die ik in 2006 gebruikte voor plantjes lagen nog steeds op de moestuin en ik nam ze mee naar huis. Ik ga er de perkplanten voor bij het huis in opkweken. In 2006 draaide ik ieder dubbeltje nog een keer om, en ik gebruikte toen deze bekertjes. 

Je kunt in bekertje zaaien, nadat je een gaatje maakt in de bodem, maar de hoeveelheid grond is eigenlijk te weinig. Je moet vaak water geven. Zaai je meteen in grotere potjes, dan kun je het plantje wat beter door laten groeien, voordat je het uitpoot.

2 opmerkingen:

  1. bedankt voor de tip
    ik ga de plantjes ook maar overdag buiten zetten op je advies.
    de sla, bosuitjes, en prei doen het goed, van alle boontjes is er eentje opgekomen, maar die doet het ook goed.
    gr jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee! Ik ga vandaag ook beginnen met de tuinboontjes afharden. De tomaatjes zijn ook al opgekomen. En binnenkort ga ik pluksla en prei zaaien.
    Groetjes, Marleen

    BeantwoordenVerwijderen