dinsdag, februari 03, 2009

Behoudende Nibud risicometer


Vandaag lanceerde het Nibud een Risicometer waarmee je in vier stappen kunt berekenen hoeveel je risicoloos per maand kunt aflossen op een extra lening.

Volgens de populaire meter - website ligt nu al plat - heb ik niet meer ruimte dan 50 euro om risicoloos te lenen.

Mijn inkomen 2500
Vakantiegeld 2100
WOZ waarde woning 237000
Hypotheek woning 111.000
Betaling per maand 652
Dagwaarde auto 2000
Geen leningen, alimentatie, kinderen noch kraaien. 

Toch niet meer dan 50 euro per maand.


6 opmerkingen:

  1. Ha, leuk!

    Bij een lening van 0 euri moet ik toch bezuinigen ten opzichte van vergelijkbare inkomens. Vandaar dat ik elke maand 50% van mijn loon kan sparen? Ik los overigens niet meer af, ik heb een bankspaarrekening geopend. Belastingtechnisch net zo voordelig als aflossen, maar met rente op rente. Dat levert over de komende nog 15 jaar aflossing toch mooi extra op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, ha! Dit is heel grappig, ik kan ook 0 euro lenen. De uitkomst is nog steeds rood:

    "Deze lening kunt u waarschijnlijk nog net terugbetalen, maar uw hele leven zal de komende tijd in het teken staan van aflossen. Voor leuke dingen zal nauwelijks financiële ruimte zijn."

    Vandaar dat ik 500 euro per maand spaar! Volgens mij gaat de meter niet op bij consuminderaars als wij!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Caro, misschien moet ik me ook eens in banksparen verdiepen. Is die 50% buiten het banksparen voor de hypotheek?

    @Zuinigaan, ja Nibud is nu wel erg zuinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook net de check gedaan. Volgens mij moet je meer dan 100.000 euro verdienen voor je van het nibud mag lenen. Nu ben ik tegen lenen, maar dit is niet reeel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ OpnieuwBeginnen.

    Ik spaar een vast bedrag per maand op de bankspaarrekening en dat staat bij mijn vaste lasten. Verder heb ik een heleboel spaarrekeningen, 2 voor zakgeld, 1 voor afschrijving auto, witgoed en electra, 1 voor vakanties en lol en 1 voor onderhoud huis en auto. Als die laatste boven de 13.000 staat gaat het restant naar de bankspaarrekening. Het vaste banksparen gaat niet van de 50%.

    Als ik ga verhuizen neem ik een volledig aflossingsvrije hypotheek, en een bankspaarrekening die precies de aflossing dekt. Geen risico meer met een spaarhypotheek waarin de adviseur stiekem toch een deel beleggingshypotheek had verwerkt. (Dat is wel rechtgezet, maar daarvoor moest ik naar de rechtbank.)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Caro, klinkt goed, een bankspaarrekening en aflosvrije hypotheek. Daar wordt volgens mij niemand anders rijk van!!

    Zoveel spaarrekeningen zorgt voor overzicht.

    Ik noteer het in een spreadsheet, maar nu met zoveel onderhoud en aflossing hypotheek, is het moeilijk overzicht te houden.

    BeantwoordenVerwijderen