dinsdag, februari 17, 2009

Depressie of geen depressie

Het  IMF  zegt dat het financiële leed in 2010 voorbij kan zijn, als....

De overheden noodzakelijke maatregelen nemen en hun beleid op elkaar moeten afstemmen.
De grote banken hun balansen sneller moeten opschonen.

Dat de banken hun balansen niet sneller zullen opschonen, dat geloof ik, want in de vorige blog schreef ik over de nieuwe term : "Negatieve groei."

Dat overheden hun beleid op elkaar afstemmen lijkt me ook niet echt te gaan gebeuren. Immers België en Duitsland laten het begrotingstekort stijgen.  Zo zullen er nog wel meer overheden zijn.

Nederland was de enige die het lef had om de EU jaarrekening over 2007 af te keuren. Andere staten durfden niet, omdat hun boekhouding niet in orde was.

Ik durf in dit geval de vergelijking met de Afrikaanse Unie niet te maken, maar daar durfden tot voor kort slechts enkele landen iets te zeggen tegen president Mugabe, omdat het moeilijk is om iets te zeggen van een ander, wanneer er zelf ook van alles mis is in eigen land.

Wat me verbaasd over de Depressie voorspelling, is dat in het verleden economische groei ook niet werd voorspeld. 
Een beurswijsheid is: "Praat iedereen over dezelfde verwachting, dan gebeurt het vaak niet."

We zullen zien wat het wordt, ik ben  benieuwd. 

3 opmerkingen:

  1. En toch krijg ik de kriebels van al die berichten. Komt ook mede door het feit dat ik bij mijn (huidige?) werkgever slechts een jaarcontract heb. Ik word er allemaal maar zenuwachig van. En natuurlijk weet ik ook wel dat ik heus niet zonder inkomsten kom te zitten. Er is altijd wel werk. Toch???

    BeantwoordenVerwijderen
  2. even iets heel anders. Ken jij deze al: http://www.youtube.com/user/ReneCarayol?gl=GB&hl=en-GB

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Ri, dat is echt iets om angstig over te zijn. Ik hoop voor je dat het goed uitpakt.

    De video heb ik een paar keer bekeken. Gaat over leiderschap. Een goede leider is moeilijk te vinden.
    Daarover ben ik het wel met hem eens.

    BeantwoordenVerwijderen