dinsdag, februari 10, 2009

Huis vergroten en geen cent extra hypotheek

Voor mij zal consuminderen altijd een strijd blijven en dat lukt alleen, wanneer ik slechts weinig geld op de spaarrekening heb staan. Ik ben een Bourgondiër.

Eén van mijn broers, met een niet werkende vrouw en drie kinderen is een zuinige broer met een goed inkomen van 80.000 euro per jaar.
Niet een top inkomen, maar goed genoeg.

Zijn vrouw werkt niet, doet veel vrijwilligerswerk en volgt af en toe een cursus om bij te blijven, zijn drie kinderen zijn afgestudeerd zonder studieschuld. 
Zijn kinderen moesten ook naast hun studie werken om geld te verdienen, pa gaf niet zomaar geld, want pa is zuinig. Ze hebben het geleerd. Jongste zoon, vorig jaar getrouwd en sinds een paar maanden eerste kindje onderweg, rijdt in een idem oude auto of reist met het openbaar vervoer.

Dit is de broer die in de Rotterdamse dure wijk woont en waarvan ik zijn open zeilboot altijd mag lenen, die meewerkt in de moestuin. 
Broer is wel zuinig, maar niet gierig.

Dit is ook de broer waarvan vrienden altijd een opmerking maakten over zijn auto, wanneer ik de zeilen bij hen uit de schuur pak. 
Ze hebben namelijk slechts 1 auto en die is 18 jaar oud en dat is raar voor iemand die in deze buurt woont. 
Onder de ruitenwissers van deze auto is vaak een kaartje te vinden van een klein bedrijf van medelanders, of ze zijn auto mogen kopen. 

Zijn vrouw heeft dure goede kwaliteits kleding. Mijn broer heeft ook mooie kleding, maar wanneer ze zegt, "zou je nu niet eens een nieuwe trui kopen", dan zegt hij: "ik heb al een trui."

In het begin van hun huwelijk was het nog erger, toen gooide ze zijn super oude Van Bommel schoenen weg.  Hij viste ze uit de de vuilnisbak en zei dat ze niet weggingen. Hij had ze ingebracht in hun huwelijk. Ze waren van hem, dus had hij er zeggenschap over.

Nu hoorde ik gisteren dat hij zijn huis aan de achterkant gaat uitbouwen, hij heeft goedkeuring van de gemeente en voert besprekingen met een aannemer. Het is geen overbodige luxe die achterkant. Het raam dat er nu zit is van enkel glas. De voorkant van het huis wordt meteen megenomen, want ook daar zit nog steeds enkel glas.

Ik heb al weer bewondering voor hem. Hij houdt zijn rug recht tegen al die mensen die denken dat hij de meest armlastige Nederlander is die in die buurt woont. 

Ik ben altijd anders geweest. Vroeger vertelde hij me al, dat ik best met 5 gulden per week als zakgeld rond kon komen, toen ik net in de verleidelijke binnenstad van Rotterdam werkte. Ja, dat zal hem gelukt zijn, maar dat lukte mij nooit. 

Ik ben ook het type die toekijkt hoe vrienden van me nu weer op vakantie gaan naar Zuid Amerika. Wanneer ik met hun uitga, is het slechts 1 kopje koffie in een restaurant en verder niets, omdat ze kennelijk al hun geld uitgeven aan vakanties en hun grote vrijstaande huis. 

8 opmerkingen:

  1. ach ja ik ken dat wel, manlief en ik hebben bijelkaar 4 zussen en allemaal een heel erg goede baan < manlief heeft 35000 p jaar, maar aan ons zien ze het niet, ik heb veelal dure kleding ( die ik wel lang draag) maar ik koop liever 1x iets moois, manlief die krijgt kleding van een kennis van mamslief die een direkteur van een groot bedrijf is en belachelijk dure kleding heeft en het na 2x weg doet, mamslief zegt dan altijd dat het vor de verkoop van de kerk is,maar ondertussen gaat er veel naar ons, ook daar doet hij lang mee, ook ik gebruik kleding van hun, is wel maat 44 maar ik haal het uit elkaar en zet het weer kleiner in elkaar, verbouwingen doen we alleen als we geld hebben anders niet, lenen doen we ook niet, ik denk dat dat de grootste besparing is die je kan doen want wat scheelt het aan rente dat je anders moet betalen. en ach geluk is niet te koop toch??
    gr jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry hoor, 80.000 euro per jaar vind ik niet een 'gewoon inkomen'. De gemiddelde Nederlander brengt het niet binnen. En zeker niet alleen. Dat 'ie dan ook nog zo zuinig kan zijn is natuurlijk mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit blog draait vooral om bezuinigen, niet om consuminderen. Consuminderen is voor mij bewust en duurzaam leven, niet alleen maar zo goedkoop mogelijk. Consuminderen gaat ook verspilling tegen, en is niet alleen maar beter voor je portemonnee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jenny, jij zit dus een beetje in hetzelfde schuitje als ik.

    @Moeder, ik schreef GOED inkomen. Natuurlijk schreef ik niet gewoon inkomen.

    @Georgina, ook prima, als jij dat zo ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Consuminderen draait vooral ook minder kopen, en daarmee jezelf, je portemonnee en het milieu minder belasten. Duurzaam leven, een andere manier van leven.
    Wat jij probeert is iets heel anders: zo veel mogelijk kopen voor zo weinig mogelijk geld.

    Het irriteert me soms een beetje als ik je blog lees: alleen maar bezig zijn met zo veel mogelijk consumeren tegen zo laag mogelijke kosten. Jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Georgina, je hebt absoluut een punt.

    Ik eet vaak scharrelvlees. Ik gebruik biologische groente uit de moestuin.
    Ik reed scooter, tot ik binnen een jaar niet meer verder kwam.
    Alleen maar spaarlampen in huis.
    Alle goede spullen in huis worden hergebruikt, kringloop of marktplaats.
    Kan iemand die iets koopt op marktplaats of gratis op te halen het niet komen halen, dan breng ik het.
    Al het oude papier naar het goede doel.
    Ik geef aan het goede doel. Het zijn nu weer meer goede doelen dan toen in 2005 ik met dit blog begon. Het bedrag is ook hoger geworden dan in 2005.

    Soms geef ik voorbeelden van anderen door. Het salaris van mijn broer is in werkelijkheid hoger, maar ik paste het aan, om niemand te frustreren.

    Ik consuminder, maar dat is lastig in een rijkere omgeving.

    Als ik geen problemen zou hebben met zuinig doen, dan zou ik dit blog niet schrijven.

    Georgina, het is je goed recht om het anders te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja, 80.000 (en blijkbaar nog meer)hoort bij mij toch wel bij de topinkomens, maar da's subjectief misschien.

    Ik vind dat aan 'consuminderen' niet één bepaalde definitie hangt. Dat Georgina dat op een bepaalde manier ziet is haar ding, maar als je het letterlijk neemt dan koop je gewoon minder. Niet veel voor weinig, maar echt minder. Denk ik. Ik begrijp alleen niet, als je je aan een blog irriteert, dat je 'm dan leest...

    Ik vind het wel grappig om te zien hoe iedereen het op z'n eigen manier 'goed doet'. Best leerzaam soms zelfs.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Moeder, met 80.000 euro per jaar zou ik het woord consuminderen direct uit mijn woordenboek schrappen geloof ik.

    Alhoewel de consuminderman deze week op Llink een goed concuminderadvies gaf aan gebouweigenaren om hun energierekening omlaag te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen