zondag, februari 22, 2009

Pensioenen

Een aantal jaren werkte ik 4 x 8 uur. Maar ik begon steeds meer te twijfelen of ik niet beter full-time = 36 uur kon gaan werken. Ik miste niet alleen maandelijks 4 uur extra, maar de vakantietoeslag, 13e maand en later misschien wel pensioen minder.

Ik vroeg aan vrouwen, kun jij als je met pensioen gaat met 60% van je huidige inkomen rond komen? 
Hèèè???, Wat bedoel je, dat zal toch zeker wel, waar maak jij je druk om. 

Ik vroeg aan mannen, kun jij met 60% van je huidige inkomen rond komen, wanneer je met pensioen gaat?
De gezichten gingen op bedenkelijk en een enkeling zei, dat is heel erg weinig. Ik denk niet dat dat gaat.

De vrouwen pushten me, om vooral niet teveel te werken en de mannen zeiden niet veel, maar hun antwoorden waren duidelijk genoeg.
Ik ging 4 x 9 uur werken. Nu ben ik dagelijks 11 uur van huis weg, om het brood te verdienen.

Dat deed ik om later een beter pensioen te krijgen. Wat doet minister Donner nu???
Ach, weet je wat, we verhogen de pensioenen niet, zelfs niet met een inflatietoeslag.
Ik vind dit wat, mensen hebben jaren gespaard in een pensioenfonds, en wanneer ze het krijgen, wordt er maar gemakkelijk zoveel % vanaf gehaald.
Heb ik straks, wanneer ik de leeftijd haal en dat duurt nog een hele lange tijd, nog steeds de 70% van mijn middelloon? 
Had ik niet beter mijn hele leven verplicht kunnen banksparen? Ja, ok, toen bestond dat nog niet, maar had ik echt niet beter verplicht kunnen banksparen?

Is het echt dat gepensioneerden voor de aardigheid er bij werken, of is dat vanwege pensioenbreuk en andere vervelende dingen?

6 opmerkingen:

  1. Ik ben nu 35 en denk dat tegen de tijd dat ik met pensioen mag (tegen die tijd misschien wel met 67jaar of misschien nog wel later) je een stuk minder gaat krijgen, dan dat er nu mee gerekend wordt.

    Ik ga er nu vanuit dat ik tegen die tijd met EUR 25.000 per jaar het moet kunnen redden.

    Ik wil liever niet zo lang doorwerken, dus elke EUR 25.000 die ik kan sparen voor die tijd, betekend een jaar eerder stoppen met werken.

    Nu nog 'even' een paar jaar bij elkaar zien te sparen ;-)

    Greetz,
    Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, Ik werkte 32 uur, en dat is 88% van 36 uur.
    Pensioen bij ABP is 70% van middelloon.
    70% van 88% = 62%.

    @Jacqueline, Ja dat zou goed kunnen, 25.000 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ok, nu begrijp ik het. Bedankt voor de reactie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent zo langzamerhand nergens meer echt veilig met je centjes. Misschien is ook hier de tip: spreiding. Heb je een eigen huis, dan kan je die vanaf het moment dat je met pensioen gaat (gedeeltelijk) gaan 'opeten'. Ook 'gewoon' sparen als vermogensopbouw kan geen kwaad volgens mij.

    Lijfrenten en andere constructies zijn me te ondoorzichtig, te weinig flexibel en bijna alle belastingvoordeel wordt door de verzekeraar als kosten in rekening gebracht.

    Jerommeke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Jerommeke, denk je ook niet, dat juist het belastingvoordeel bij lijfrenten juist de hebberigheid van verzekeraars bevordert?

    Ik bezit een koophuis, maar ik juich de afschaffing van hypotheekrente toe. In Zweden deden ze dit ook, in een paar jaar tijd kwam er een gezonde vastgoed markt.
    Dit las ik ergens een tijd terug. Deze informatie is niet 100% correct, maar het verhaal wel.

    BeantwoordenVerwijderen