woensdag, februari 18, 2009

Spaarrenten omlaag

De DSB bank stuurde me een bericht dat de spaarrente op het saldo van de gewone betaalrekening op woensdag 18 februari omlaag gaat van 2,5% naar 1,5%. De kosten voor rood staan of kredietlimiet gaan niet omlaag.

De Anadolubank heeft deze maand de rente verlaagd van 5,25% naar 4,95%.

NIBC heeft nog steeds 5,1% spaarrente op direct opvraagbare spaarrekeningen en geeft maar liefst 5,5% op een jaar deposito.  
Wanneer je geld over hebt en je kunt het langere tijd missen dan kun je het  nú op een deposito zetten. 

Hou er rekening mee dat met ingang van oktober 2009 de garantie van Wouter Bos tot 100.000 euro voorbij is. De Europese garantie is dan tot 50.000 euro gegarandeerd. 
Het verstandigste is om je geld te spreiden over meer banken. 


Moet je wel eerst zo'n bedrag over hebben natuurlijk. Hoeveel menden hebben dat eigenlijk? Vast niet diegenen die een weblog over consuminderen lezen. In dat geval is het een leuk weetje.

6 opmerkingen:

  1. Ik denk dat het weleens de mensen kunnen zijn die júist consuminder-blogjes lezen. Immers, je wordt niet zozeer rijk door wat er binnenkomt, maar door wat je overhoudt. Het is maar een idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Euh, anoniem heeft wel gelijk. Ik heb wel degelijk zo'n bedrag op mijn (bank)spaarrekening(en.) Ik verdien niet elk jaar hetzelfde en ik heb wel grote plannen, dus heb ik voorraad. Consuminderen en sparen gaat juist prima samen. Je moet alleen wel wat verstand hebben van belastingen, maar verder is het niet zo'n probleem om met een modaal inkomen in 10 jaar 50.000€ te sparen. Zorgen dat het er niet uit gaat is vrij makkelijk te leren, meer binnenhalen is vrij moeilijk. Wil je het sneller dan in 10 jaar, dan is goed parkeren en goed beleggen en vooral niet in paniek raken ook een manier. Voor mezelf hanteer ik wel altijd 2 spelregels: 1. een huis met hypotheek is geen eigendom, maar gehuurd van de bank. 2. belegd geld is al uitgegeven en dus weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik neem bij DSB nog steeds genoegen met 3,6% op mijn internetspaarrekening. Maar het moet niet gek veel lager worden. Dan gaan we ook veen shoppen voor een hogere rente. Anders had ik net zo goed bij de Postbank kunnen blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij moneyou krijg je nu 4,8 % (was 5,1 %) Dit is zo al 1,2% meer!!!
    Zeer makkelijk te openen via internet, maar nog niet eens de hoogste rente op dit moment.
    Kijk ook eens op http://www.spaarinformatie.nl/ daar heb je het hele overzicht.

    Greetz,
    Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zit nog steeds bij Credit Europe Bank. Met een rente van 5% (was ooit 5,25%) niet zo hoog als NIBC, maar toch een erg mooi rentepercentage.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anoniem, dat is helemaal juist.
    @Caro, Fijn voor je dat het lukt om veel geld over te houden.
    Helemaal met je eens, een koophuis is van de bank, zolang er hypotheek op zit.
    @Ri, Volgens het €urodrillboek, is het al verstandig om bij 0,21% te veranderen. maar hangt ook af van het gespaarde bedrag. Kost veel moeite, maar tien euro winst is toch ook winst.
    Ik kijk regelmatig op sparen.pagina.nl

    BeantwoordenVerwijderen