dinsdag, maart 24, 2009

DSB bank verstrekte hypotheken tot 9 x bruto salaris

Dat notabene de DSB bank, waar minister Zalm werkte tot negen keer het bruto jaarsalaris een hypotheek verstrekte! Volgens de gedragscode hypothecaire financieringen mogen banken niet meer dan 4 tot 5 keer het jaarinkomen een hypotheek verstrekt mogen krijgen.

Dat dat zomaar kan in ons Nederland.  Nee, Nederland verstrekte niet zulke slechte hypotheken als in de VS. Maar ondertussen, zitten er veel mensen in de knel door de bank van Dick Scheringa, die onlangs nog vertelde de oplossing voor de kredietcrises te hebben. 

Ik schaam me dat ik een betaalrekening heb bij deze bank. Moet ik deze opzeggen, nu ik weet dat deze bank de zorgplicht gedeeltelijk uitvoerde?

In het Brabants dagblad lees ik een commentaar van een vrouw, dat ze hun huis moesten verkopen omdat de hypotheek niet meer op te brengen was. Niet vanwege de normale hypotheek, maar vanwege de vele verzekeringen die er bij kwamen.
De hypotheek kan dan ook niet meer onder gebracht worden bij een andere bank, omdat door de bijkomende zeer lucratieve verzekeringen flink verdiend wordt door de bank.

Op mijn werk belt een vrouwelijke collega regelmatig met de bank over het overzetten van haar beleggingshypotheek naar een andere hypotheek. Ze belt vaak lang en al haar hypotheekinformatie schalt over de afdeling. Ooit adviseerde ik haar informatie in te winnen bij de vereniging Eigen huis.
Ik kan het niet aanhoren, dus wanneer zij begint te bellen, loop ik een kwartiertje weg.
Ik erger me groen en geel aan deze telefoongesprekken.  

12 opmerkingen:

  1. hallo, waarom schrik je van 9 x jaarsalaris aan hypotheek? Dat klinkt ms. erger als dat het is. Voorbeeld: Bij een hypotheek van € 275.000 en een jaarsalaris van € 30555,00 zit je daar al aan. De netto maandelijkse hypotheeklasten zijn dan 475 euro. Daar kun je in veel delen van het land geen fatsoenlijk huurhuis voor bewonen hoor. En 475 euro netto in de maand is voor iemand met een jaarsalaris van ruim 30.000 euro goed te betalen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, misschien werk je voor een hypotheekverstrekker?

    Over hoeveel jaar heb je het en welk rentepercentage en voor hoeveel jaar staat dit vast.

    Heb je rekening gehouden met een verzekering?

    Heb je rekening gehouden met meerdere verzekeringen die DSB afluit, ook al heb je ze niet nodig?

    Na hoeveel jaar is de hypotheek afgelost? Of is aflossen van de schuld een vies woord?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoewel ik 9xjaarsalaris echt te belachelijk voor woorden vind en de uitleg van 'anoniem' niet volledig is waardoor een erg scheef beeld ontstaat ben ik van mening dat je met een beetje gezond verstand zelf ook wel weet dat je onder zo'n hypotheek je handtekening niet moet zetten. Mensen moeten eens verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen acties. Als je bij alle banken bijvoorbeeld 150.000 euro kunt lenen en bij die ene bank 275.000, dan moet je je eens achter je oren krabben in plaats van nog meer mogelijkheden zien. Ik werk in vastgoed/hypotheken en zie nog steeds consumptieblindheid. Maakt niet uit uit welke hoek het geld komt, als het maar kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een hypotheek van 3x mijn toenmalige jaarloon, voor minder dan de helft van de waarde van het huis. Daarbij is het loon van mijn man niet meegeteld en zijn de lasten (hypotheek + verzekering + onderhoud) lager dan het huurbedrag wat ik op het laatst betaalde. Toch fronste 1 hypotheekverstrekker zijn wenkbrauwen over de haalbaarheid omdat ik een stuk aflossingsvrij nam. Dat deed ik toen al bewust, ik kan namelijk prima sparen en er staan nog wat bedragjes te wachten voor in de toekomst (erfenis en trustfund) Nu heb ik een bankspaarplan gemaakt waarbij ook het aflossingsvrije deel helemaal gedekt is.

    Toen wij onze hyptheek namen met een lange rentevaste periode zaten we net 0,1% boven het laagste niveau. Er waren wel verschillende banken die ons een veel groter huis wilden aanpraten met een hypotheek van bijna 5x ons gezamelijk loon en veel lagere maandlasten. Dan was het helemaal huren van de bank zonder huurgarantie geworden. Maar ik noem het nog steeds huren van de bank en als ik gedwongen moet verkopen, het zij zo. Een huurflatje is nog steeds goed genoeg voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik gaf een praktijkvoorbeeld. Natuurlijk realiseer ik me dat deze mensen niet "de gemiddelde huizenbezitter" zijn, maar juist een voorbeeld als dit geeft aan dat je niet zomaar in zijn algemeenheid kunt zeggen dat 9 x jaarsalaris veel te veel is. Voor sommige mensen is 3 x jaarsalaris al veel te veel, voor anderen is 9 x jaarsalaris geen probleem. Ook niet voor de hypotheekverstrekker, die loopt geen risico, zelfs in de huidige huizenmarkt zou bij een gedwongen verkoop hun huis meer dan 6 ton opbrengen. Dus hebben ze ook geen levensverzekering ofzo hoeven afsluiten, ze hebben een aflossingsvrije hypotheek, looptijd 30 jaar, 4,4% rente die 10 jaar vast staat.
    Groetjes van Anoniem (trouwe lezer van je blog, eerste keer dat ik ook eens reageer op je blog)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat je zelf ook wel kunt 'voelen' of het handig is om een bepaalde hypotheekvorm aan te gaan of niet.

    Maar waarom ik eigenlijk reageer... die collega die allerlei prive zaken zit te regelen op het werk over de telefoon. Ik heb er ook zo een. En ik loop inmiddels ook steeds weg. Heb hem ooit eens aangesproken op zijn vele prive bellen, maar hij was een andere mening toegedaan. Hoe zot kun je het maken. Heb hem toen te verstaan gegeven dat ik het in ieder geval niet meer wilde horen. Helaas voor mijn andere collega's belt hij nu als ik niet in de buurt ben.
    Maar het kwartje is nog steeds niet gevallen en hij zoekt ook nog eens de momenten uit dat er vreemden op de afdeling zitten. Lekker interessant doen door allerlei medische zaken door de telefoon te bespreken :-S Barg!!!!

    Hebben jullie nog tips hoe hiermee om te gaan. Want ik krijg de borden niet weg, die hij blijkbaar voor zijn hoofd heeft zitten....

    Greetz,
    Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Moeder, het is een gegeven dat wonen niet meer dan 35% inclusief verzekeringen, onderhoud, telefoon, alles. Ik schreef het ergens onder het kopje Oprah : 35% Huis, inclusief verzekeringen, onderhoud, telefoon, alles, maar ook in andere magazines, boeken komt dit tarief voor.

    @Caro, wat een schitterend voorbeeld ben je. Ik geloof dat maar weinig mensen je nadoen. Ook ik ben een van de mensen die liever mooier groter duurder willen. Eén van de redenen waarom bloggen helpt.

    @Anoniem, ja nu is je voorbeeld duidelijker. Ik wist het niet. Soms heb ik mensen van een bedrijf die anoniem reageren.

    @Jacqueline, ik weet het niet, maar ik heb nog enkele collega's ter overname :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien eens een paar weken ruilen? hahaha

    Greetz,
    Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Jacqueline, dat lijkt me een leuke uitdaging. Graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is ook van de zotte dat er dat soort hypotheken verstrekt werden.

    maar goed, dat is het geld wat trekt he? zowel bij degene die de hypotheek koopt, als bij degene die de hypotheek verkoopt.

    Wat dat aangaat is de ouderwetse regel dat je je hypotheek bruto op moet kunnen brengen helemaal niet zo slecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Inderdaad, de bruto hypotheek kunnen betalen, zonder afhankelijk te zijn van de maandelijkse teruggave van de Hypotheek Rente Aftrek (HRA)
    Dan weet je dat het in mindere tijden of bij onverwachte uitgaven ook nog gaat lukken.

    Greetz,
    Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hmm de laatste tijd hoor je veer in het nieuws over de DSB en ik vind het echt klote voor de mensen die daar hun geld hebben gebankiert.
    Ik heb echt super gelukt dat ik me geld niet in die bank heb geinvesteerd.
    Ik had trouwens ook laatst via via door gekregen dat er dus nu zo'n site is waarop je je uitgaven kan controleren en met de kredietcrisis van nu kan ik zoiets wel gebruiken.
    Ook stond er op die site iets over een enquete en ik heb met alle moed die ook nog ffies ingevult.
    en 10 min later kreeg ik een mailtje terug met advies wat het beste zou zijn dus of ik al bij de juiste stroomleverancier zit enzo en anders raden ze je een andere aan.
    het aller lekkerste hiervan is dat het gewoon vrijblijvend is gewoon een mailtje niet dat bel gedoe en zo.
    ik dacht misschien ook handig voor de mensen die op deze blog komen en wel geinterresseerd zijn.
    wel 1 tip ik kreeg door dat je bij de 2e vraag Iloysa in moet tikken dat is een soort code zodat je verder kan nar de volgende vragen.
    http://www.bespaarvisie.nl/_enq/index.php?sid=88732&lang=nl

    ik hoop dat jullie er net zoveel aan hebben als dat ik eraan heb gehad.

    geen dank, astrid

    BeantwoordenVerwijderen