woensdag, maart 18, 2009

Rook- en brandmelders, secustrippen en sloten


Het huis is minder inbraakgevoelig geworden.

Het plaatselijke bedrijf installeerde secustrippen op de voor- de achterdeur en de schuurdeur.

Twee rookmelders en een dure brandmelder die ik jaren terug ontving voor mijn werkzaamheden aan de Bedrijfs Hulp Verlening. De batterijen heb ik nu al verwijderd uit deze dure gratis gekregen brandmelder met lichtknop die in de gang hangt al begint te loeien wanneer de voordeur even open staat. 

Nieuwe sloten op de deuren en een extra slot op de deur naar mijn woonkamer. Ik had het niet nodig dacht ik, maar vrienden en familie dachten daar anders over. 
De nieuwe sloten die allen met een en dezelfde sleutel zijn te openen heb ik, omdat ik een ramp ben met sleutels geen gecertificeerd slot van laten maken.
Hier heb ik nu al spijt van.

Er werden slechts drie sleutels bijgeleverd en dat is veel te weinig. Het bedrijf had twee cilindersloten zo gemaakt dat de sleutels van het derde slot daar ook op pasten.
Misschien hebben ze last van kredietcrises, want ze hebben geen extra sleutels bij laten maken.
Ze kosten maar 3,50 per stuk, vertelde de monteur, ik moest maar eens langs komen en nee, op koopavond zijn ze niet geopend.

Ik ben kampioen sleutel kwijtmaakster en buiten dat, er zijn al drie mensen die een sleutel hebben van mijn huis:
Een broer, een zus en mijn overbuurvrouw.

De nieuwe sloten zijn langer dan de vorige sloten en passen beter. Mijn deuren zijn dik, omdat ze super geïsoleerd zijn. Mijn woning is energiezuinig. 

Een gecertificeerd slot spreekt me wel aan, dus misschien laat ik ze de nieuwe sloten op termijn nog wel omzetten naar een gecertificeerde. Ik besloot dit niet te doen omdat ik kampioen sleutel verslindster ben.  Maar de gedachte dat je alleen sleutels kunt laten bijmaken, wanneer je het certificaat overhandigt vind ik een geruststellende gedachte.  Deze sloten zijn natuurlijk een stuk duurder.

De kosten van vandaag bedragen 760,70 en hierop kan ik subsidie krijgen!
Het is een subsidie in het kader van de "verordening subsidiëring preventiemaatregelen veilig wonen". 
Er wordt 30% subsidie gegeven tot een maximum van 200 euro, wanneer alles geïnstalleerd werd door een goedgekeurd bedrijf.

1 opmerking:

  1. De keuze tussen gewone rookmelders of een compleet brandmeldsysteem is altijd zo gemaakt. Het tweede dus!

    BeantwoordenVerwijderen