vrijdag, maart 20, 2009

Sym Scooter

De rode Sym Fiddle scooter nam ik gistermiddag in gebruik.

Ik betaalde € 1.021,00 is € 1.578,18 minus inruil Agility € 850.00


1.394,12 Sym Fiddle

147,06 rijklaar kosten en kenteken pl + olie/benzine

37,00 leges

Totaal: 1.578,18, Aan het einde van de scooter krijg ik inruilpremie of anders Marktplaats verkoop retour. Ik heb geen idee wat ik daarvoor ontvang, maar als zuinige Nederlander hoop ik op 278,18. De totale kosten komen aan het einde van de scooter op 1300,--



De helm kreeg ik gratis. De helm zag er goed uit!



De Tom-Tom rider werd gratis overgebouwd, met in de scooter een aan- en uitknop om het electrische circuit niet te overbelasten.



De Xenos boodschappen mand werd gratis overgezet.

Het gevolg van deze knop is dat de benzinemeter tijdelijk niet meer leesbaar is. Ik ga pas na 850 kilometer bij de eerste garantiebeurt langs. Niet eerder en ook niet later.
De linker spiegel slaat wel erg snel naar voren. Hoe krijg ik dat nu weer voor elkaar.


Ik hoop op 15.000 km eenvoudig rijden. Met alleen onderhoudsbeurten 2 x 55 euro en 2 x 95 euro, 2 jaarpremies van WA verzekering van 38 euro per jaar, onvoorziene kosten 150 + benzine 455 liter a 1,30 per liter = 590 euro.





Verwachte kosten: 2416 euro op 15.000 km = iets meer dan 16 cent per kilometer.



Ik vind het jammer dat er geen data-tag op zit, maar volgens Fred Motoren is dat niet meer nodig nu het kenteken daar is.

Ik ben er niet gerust op, is het niet zo, dat scooters in stukjes worden verkocht voor de onderdelen?
Fred beweert dat de jeugd geen Sym Fiddle wil en dat ik daar dan geen last van zal hebben.



Ervaringen met rijden op drukke auto wegen met de brommerscooter:

Ik nam op weg naar huis gelijk de grote wegen waar de auto's ook rijden. Het is de snelste weg.

Ik mocht niet op het fietspad en de auto's bleven achter me rijden. Ze konden me echt niet inhalen. De weg was te smal.



Bij een weg naar links waar deze weg zich meteen splitste in twee richtingen en drie rijbanen, vond ik dat toch wel eng. Ik moest de weg links hebben en het lukte. Het was nu natuurlijk ook daglicht. Maar ook een beetje brrr...



Daarna ging de weg direct omhoog over een brug en de kilometerteller kwam niet hoger dan 40, dat was ook even een eng moment.
Ik heb al vaak uitgekeken naar brommerscooters op dit traject, hoe doen zij dat?? Ik zag zelden brommerscooters hier rijden. Het is dat ik ervaring heb op de snorscooter, maar ook het rijden in Italië op een motorscooter, kwam wel van pas.

Wanneer de snelheids-kilometer-teller op 55 staat, rijdt de scooter in werkelijkheid niet harder dan 46 km.



Even ging het bijna mis, toen ik op de grote brede weg een rotonde naderde. Auto's die langzaam achter me reden en kon ik de rotonde nog halen? Ik vergat even dat ik geen auto was en wat minder snel vaart kon maken. De auto die net links de rotonde op kwam toeterde. Ik was weer bij de les.

Wanneer het donker is, zal ik maar een lichtgevend hes aan doen of een andere route kiezen. Moet ik nog wel even ergens op de kop tikken. Ik had er ooit een gekregen en weggegooid. Toen had ik hem niet nodig. Ik vind ze er ook niet uitzien.



Update: 6 april 2009: Het benzineverbruik van de Symscooter is hoger dan bij de Kymco scooter. De Sym scooter loopt gemiddeld 1 op 38 km. In het begin is het verbruik 1 op 32 km. De Kymco snor scooter liep 1 op 41.

Het voordeel van de bromscooter ten opzichte van de auto is duidelijk. De route die ik nu heb is vrijwel stoplichtvrij. De 13 kilometer leg ik in de zomer af in 20 minuten en met harde wind of kou zal dat 25 minuten zijn. Wanneer ik aan de route begin hoef ik me eigenlijk nooit af te vragen hoe lang ik er nu over zal doen in de file. Het blijft deze tijd.

In steden zoals Den Haag wordt je als bromscooter scooter je vaak te lang op de autowegen en sta je achter de auto's voor de stoplichten, wat behoorlijk ophoudt. In Rotterdam rijd je veel vaker op de fietspaden, die vaak ook nog eens stoplichtluw zijn.

In Den Haag is de snorscooter denk ik een betere oplossing.

De helm heeft als voordeel, dat je haar droger blijft. Het nadeel is dat je haar superplat wordt. Het ziet er niet uit!

Het Termoscud dekkleed is heerlijk, ook in de zomer, want het is 's avonds laat niet altijd lekker warm. Ik leg ook nog eens behoorlijke afstanden af voor woon-werk-verkeer, moestuin, zeilen. Af en toe voor fun op bezoek met de scooter, maar wel een leuke route uitkiezen, lekker uit eten en zonder problemen parkeren, boodschappen doen in een andere stad, een keer naar het strand. In twee jaar heb ik die 15.000 km moeiteloos op de teller staan.


Update: 9-9-2011: De Sym heeft onlangs de 10.000 km beurt gehad. Vanmorgen met 12.000 km kreeg ik hem niet meer gestart. Volgens de motorenzaak kan de Sym zeker 15.000 km mee.
de kosten zijn nu 26 cent per kilometer. Ik ga hem inruilen. Een scooter voor woon-werk verkeer moet het doen. Ik heb vanmorgen een kwartier besteed aan aantrappen en gas geven, zonder resultaat.
Ik wil een goede scooter voortaan. Dat betekent dat de knip open moet. Ik kwijl van een Vespa, maar er worden momenteel 40-45 scooters per dag gestolen.

1 opmerking: