zaterdag, april 25, 2009

AFM geeft goed advies over tophypotheken

De Autoriteit Financiele Markten (AFM)  gaf deze week een wijs advies over het afschaffen van de regel dat het niet meer mogelijk is om de kosten voor afsluiten over de Kosten Koper,  notariskosten, overdrachtsbelasting en hypotheekprovisie mee te nemen in de af te sluiten hypotheek.

Het leek mij een prima plan, zeker wanneer dan ook de hoge overdrachtsbelasting ook eens zou worden afgeschaft of verlaagd tot minimaal 2%. 

Volgens de AFM wordt nu in 20% van de gevallen meer dan 4 tot 5 x het jaarinkomen aan hypotheek verstrekt. Het mag eigenlijk alleen in die gevallen waarin duidelijk een te verwachten loonsverhoging, aangetoond kan worden door degene die een hypotheek aanvraagt.
Alle andere aanvragers kunnen in de toekomst niet meer hypotheek krijgen.

De Consumentenbond vindt dit een goed idee, maar wil vooral dat er meer controle komt op de hypotheekadviseurs. Deze adviseurs worden zelden op de vingers getikt en er zijn nog meer zelden gevolgen voor hun verkeerde adviezen.

Ik verwacht niet dat de tophypotheek afgeschaft  gaat worden. Zou een starter echt bijna 10% van de kosten van een huis gespaard hebben? Ik denk niet dat iemand van begin twintig, net afgestudeerd en mogelijk studielening 10% van de gemiddelde huizenprijs heeft en bovendien ook nog eens de kosten voor inrichting.  

3 opmerkingen:

  1. mmmm nee dat denk ik ook niet, maar aan de andere kant zeggen wij nu al tegen onze zoon (14) .
    je koopt eerst een huis en daarna pas een auto.
    of je moet hem voor je werk echt nodig hebben, ik vindt dat er veel te snel door jongeren geleend wordt voor bv een auto. en als ze dan een huis willen kopen dan kan dat niet omdat ze nog een schuld hebben.
    wij hebben eerst in een goedkoop huurflatje gewoond, gespaard en daarna een huis gekocht, maar toen ging dat ook net, want je salaris werd maar 2,5 maal geteld. dus hadden we eigen geld en het hoognodige in het huis gedaan daarna omdat het eigen geld op was, we zijn nog bezig . maar nu moet alles maar gelijk opgekknapt worden. wij wonen er nu 18 jaar en we sparen voor elke klus. hebben geen huis boven ons budget en hopen dat onze zoon ook zo slim is om niet een veel te duur huis te kopen.
    ps ik hoop dat je heel veel plezier heb op je danscursus, lijkt me superleuk om te doen maar ik heb helaas een partner die alleen maar kan hupsen.
    gr jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik reageer even op Jenny. Ik vond dat ook van mijn echtgenoot. Vorig jaar heb ik daarom samen met hem een "honeymoon" cursus gedaan. In 8 weken de beginselen van het dansen. Het was erg leuk en het viel uiteindelijk behoorlijk mee met het gehups. Laatst zei hij mij dat het misschien leuk was om nog eens zo'n cusus te doen. Dat wij niet voor vol zijn gegaan heeft meer te maken met tijdgebrek dan met niet willen of kunnen.

    @ Opnieuw Beginnen. Als je ziet hoe moeilijk het voor jongeren is om tijdens de studie hun hoofd boven water te houden zonder schulden, dan is het bijna onmogelijk om voldoende geld bij elkaar te sprokkelen om een huis zonder tophypotheek te kopen. Als je dan ook nog ziet dat starters een gemiddelde wachttijd van 7 jaar hebben voordat ze een bagger huurflatje kunnen krijgen dan heb ik het daar best moeilijk mee. Ook dan kunnen ze namelijk niet vol sparen. Zo'n flatje moet je ook stofferen voor je er in kan. Vaak koop je losse apparatuur, maar heb je dat bij een inbouwkeuken in een koophuis weer over. Kapitaalvernietiging. Twee afgestudeerde jongeren krijgen geen zorg en huurtoeslag als ze allebei een net onder modaal inkomen hebben. Hun woonlasten kunnen dan in een baggerflat uiteindelijk hoger zijn dan met een tophypotheek met rente aftrek.

    Herminez

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Jenny, jullie hebben samen hard gesappeld, maar met zoon. Wat hebben jullie een kracht om zo te werken. Ik heb diep respect.

    @Jenny en Herminez:
    Mijn vriend hupst bijzonder goed. Had danste goud ster ooit en kent alle dansen prima, van de mambo tot salsa enz. We dansen zondagavond op de dansschool en op donderdag op les. Het komt het consuminderen niet ten goede.

    Hij wil veel betalen, maar dat komt mijn eer te na.
    Op zondagavond is zijn bijzonder gevorderde danspartner er ook, ze verzekeren me keer op keer, dat ze bevriend zijn vanwege het dansen.
    Dat is lief en aardig.
    Hij danst zondags met ons allebei, de moeilijkste dansen vooral met haar.

    @Herminez, ik zie wel dat ik er te lang uit ben.
    7 jaar wachten dat wist ik niet.

    Toen ik na het net niet doorgegane huwelijk op mijzelf moest gaan wonen, ging ik eerst terug naar mijn moeder, mijn broer regelde de terugbetaling van de ex a.s. huwelijkspartner en dat duurde lang. Hij beweerde dat hij geen geld had ontvangen. Ik betaalde toen 10% contant als aanbetaling van onze eengezinswoning in een duur dorp aan de zuidkant van Rotterdam.

    Toen ik het geld uiteindelijk ontving ging ik een 6 weekse vakantie door het toenmalige apartheid Zuid Afrika. Het geld was daarna voor het grootste deel op.

    Na lang wachten kon ik uiteindelijk kon ik een kleine baggerflat kopen. De koopflats in deze wijk zijn nu ongeveer 70.000 euro. Dat bedrag noem ik om duidelijk te maken dat het geen tophuis was.

    Ik zie in mijn familie dat de ouders de kinderen helpen. Of de kinderen hebben gezien hun achtergrond en studie al veel kansen.

    BeantwoordenVerwijderen