vrijdag, april 17, 2009

Maximale hypotheek berekenen

Voor de grap 'berekende' ik mijn maximale hypotheek op de  website van de DSB.  Ik noem dit altijd "mezelf rijk rekenen".  

Mijn bruto inkomen van 3.836,00 excl. vakantiegeld en een dertiende maand, mag ik van meneer Scheringa maximaal 262.397,74 lenen en op basis van maatwerk zou mij zelfs 294.528,08 verstrekt kunnen worden.



Zouden de netto maandlasten bij dit bedrag echt 498,45 zijn?  Wat het ook is, ik ben blij dat ik deze molensteen niet om mijn nek heb hangen. Momenteel is mijn hypotheek 100.419 euro en dat is al hoog zat.  Zonder domme beslissingen was het nu iets van 50.000 euro geweest. Maar ja, dat is achteraf praten.

De DSB-bank rente is momenteel 4,35% voor 5 jaar vast.

5 opmerkingen:

  1. sodejubel wat een salaris zeg!
    Wij leven als gezin met 3 kinderen (waarvan 2 kids in de luiers) van 1 salaris van bruto 2050! Daar komt gelukkig nog reiskosten vergoeding overheen..
    Maar wij hebben wel een hypotheek van 135000 die we elke maand wel kunnen betalen.. En we gaan b.v. ook nog op vakantie met 5 personen naar Turkije.

    Maar eerlijk is eerlijk, ik ben wel druk opzoek naar werk.. Lijkt me heerlijk ´zorgeloos´ geld uit te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ook ik heb dat gedaan, en was helemaal in schock, ik weet niet meer wat we konden lenen, maar ik denk dat daar ook een beetje het probleem is van veel mensen die er intrappen
    gr jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. die rente is trouwens best hoog voor 5 jaar .
    wij hebben hem voor 20 jaar vaststaan en betalen 4,4%.
    maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er nu ook niet meer naar kijk, destijds wel toen we hem moesten oversluiten.
    gr jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Ellen T, Dat heb je dan heel goed gedaan, die vakantie, gezin en hypotheek.

    @Jenny, leuk dat je er ook naar keek. 4,4% is een leuk tarief.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. DSB Bank geeft duidelijk hogere hypotheekleningen dan andere banken zouden doen.
    Ik heb eens op de website van ABN-AMRO en DSB Bank gekeken.
    Bij een brutojaarsalaris van 25.000 (2083 per maand), is de max. hypotheeklening bij ABN-Amro 117.928, bij DSB is dat 121.480. 'Op basis van maatwerk' zelfs 140.000 (bij nieuwbouw)!

    BeantwoordenVerwijderen