zondag, januari 03, 2010

CV thermostaat


Nu met het koude weer en niet al te vaak thuis ben ik blij met mijn beslissing om geen voorgeprogrammeerde cv thermostaat te hebben.
Na een aantal dagen van huis geweest te zijn, duurde het een half uur voordat het met 18 graden Celcius voor mij behaaglijk genoeg in huis is.

Stel dat ik een voorgeprogrammeerde thermostaat had, dan zou iedere dag de cv bijvoorbeeld 's morgens op 19 graden en 's avonds op 21 graden gestaan hebben.
Ik heb het verschrikkelijk warm met 21 graden, zeker nu ik een hand in het gips heb. Volgens mij is het niet verboden om warmere kleding te dragen.

Ik heb een paar weken een voorgeprogrammeerde thermostaat gehad, maar dat ding heb ik weer verruild voor de oude met de hand in te stellen thermostaat. 's Nachts en wanneer ik er niet ben dan staat deze op 15 graden.
Op de voorgeschreven 'behaaglijke' warmte van 21 graden zet ik hem alleen wanneer het echt nodig is, met bijvoorbeeld gasten.
Ik kan het niet verteren dat mijn huis warm gestookt wordt, zonder dat ik aanwezig ben.

De verwarming is voor vriend en mij reden voor aardig wat discussie. Vandaag nam ik zijn energierekeningen en waterrekeningen door, en dat is voor mij leuk om te doen. Het leverde niets op, bij de Westlandse energiemaatschappij zit hij goed.

5 opmerkingen:

  1. Wel handig zo'n thermostaat. Ik maak er ook gebruik van maar ik ben nogal wispelturig.
    Als ik hem op 19 zet, is dat trouwens voor mij wel lekker maar mijn man krijgt dan koude voeten in zijn kantoor ( aan huis vast)
    Intussen heeft hij een kacheltje gekocht, voor onder zijn bureau. och, och... En dat kost weer stroom.

    Leuke blog trouwens.
    Ik kom af en toe langs om mee te lezen.

    Groetjes: Aritha Vermeulen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n computer-gestuurde thermostaat die jij bedoelt, kun je gewoon zelf instellen op de temperatuur en de tijden die jij wilt. Je hoeft dus geen gebruik te maken van de fabrieks-instellingen.
    Ga je een paar dagen weg dan zet je hem gewoon op "temperatuur-continu" (bijv. 15 graden). Als je weer thuis bent kun je hem weer op zijn normale programma zetten of op iedere door jou gewenste temperatuur.
    Ik vind zo'n thermostaat superhandig!

    groetjes, Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Aritha, ik begrijp wat je bedoelt. Volgens mij is het ook niet zo erg om een electrisch kacheltje er bij te hebben.
    Heb ik ook op de B&B kamer staan.

    @Mia, het kan bij mij zomaar gebeuren dat ik 's avonds laat thuis ben. Want ik woon alleen. Dan staat het hele huis te verwarmen wanneer ik er niet ben. In mijn goed geïsoleerde huis is het binnen een mum van tijd warm.
    Dat is wat me tegen staat, een verwarmd huis wanneer ik er niet ben.
    Maar wanneer je regelmatig bent, lijkt het me heel handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gewoon een keer je CV goed laten afstellen, waterzijdig inregelen, en een modulerend toestel aan modulerende thermostaat knopen..

    Dat scheelt:

    ik laat 's nachts de thermostaat op 12 graden Celsius staan, het huis warmt goed op, en met waterzijdig inregelen kan ik elke radiator zonder koude-verschijnselen in andere vertrekken toch benutten als ik wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @N. Thijssen: Ik heb deze reactie aan mijn vriend doorgegeven. Hij snapte het meteen en zal er binnenkort naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen