maandag, januari 18, 2010

Leuk uitje voor 35 mensen en toch nog geld over

De kosten voor een brunch voor 35 mensen vielen ruim mee er kan binnenkort terug naar de spaarbank voor een rentepercentage van 2,3%. Dat is erg weinig rente, maar ja, je moet wat.

650 euro voor de brunch in de druivenkas te Honselersdijk en 150 euro voor het Westlands Museum,

Toegegeven erg consuminderend is het niet en toen ik aan dit weblog begon, kon ik niet eens dromen van zulke bedragen, maar je ziet maar wat consuminderen kan opleveren.

In mijn familie is het min of meer een gewoonte dat er af en toe een feestje wordt gevierd en voor mij was het al weer 17 jaar geleden dat ik dit voor het laatst deed. Ik gaf toen een borrel en diner voor 50 mensen. Dat tikt toch anders aan dan een brunch voor 35 mensen.
In ieder geval is iedereen weer tevreden en ik heb aan mijn 'verplichtingen'voldaan.

Wat mij toch echt verbaasd is dat de cadeaus die ik ontving nu veel groter zijn dan normaal. Kreeg ik van een vriendin jaarlijks een eenvoudig badzout of badzeep, nu een doos met allemaal producten van Dove.
Een andere vriendin pakte ook al extra uit, normaal een fles wijn in een leuke verpakking. Nu een opgemaakte mand met stro, twee flessen wijn van goede kwaliteit, repen chocolade en noten. Alsof ze aan het meebetalen waren. Zot!
En dan mijn broers en zussen, ze gaven me een grote bos bloemen en een bedrag van 215 euro!
Wij geven elkaar nooit iets voor een verjaardag, we houden niet van dat over en weer cadeau's geven.

Het was een prima dag en 's avonds aten vriend en ik een afhaalchinees thuis en dansten we daar waar ik vroeger ook wel eens met een vriendenclub heen ging. Helaas kwam ik er geen bekenden meer tegen. Nu vond ik de dansvloer stroef, en te druk om te dansen. Het was leuk en erg duur. Daar is de entree 10 euro en bij een vrije dansavond van een dansschool ben je skechts 5 euro kwijt bijvoorbeeld.

Vriend vroeg toestemming om een wake-up-light met Led lampjes te kopen. Vertelde ik hem dat ik geen cadeaus wil die ik moet afstoffen en in de weg staan. Deze keus kan mijn goedkeuring wegdragen. In zijn ogen let ik teveel op de kWh's, maar hij vindt het wel leuk. Zijn huis is ook ruim spaarlamp ingericht.

Gisteren reed vriend mij heen en terug naar mijn 100 jarige tante in de Achterhoek, want mijn hand mag nog weer 6 weken in het gips. Vriend vond het wel leuk om samen haar te bezoeken.

Volgend weekend ga ik met vriend en zijn kids naar de 3D film Avatar die ik daarvoor uitnodigde. Toch een stuk leuker voor de kids dan naar zo'n verjaardag. Voor ons ook leuk.

Bakte ik voorgaande jaren appeltaart voor 7 euro, dit jaar liet ik appelbollen bezorgen en betaalde ik 20 euro, Ik word wat makkelijker,

Nu ben ik zo oud dat ik zelfs aan de verkeerde kant van de 50 zit. Oef de leeftijd is er uit. Dit was zo'n beetje mijn grootste geheim. Ik geneer me voor deze leeftijd, vandaar dat ik het er nooit over heb.

3 opmerkingen:

  1. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    En waarom moet je je nou generen voor je leeftijd? Er zijn genoeg mensen, die het niet halen... Je kunt hooguit bedenken, dat de tijd veel te snel gaat. Althans, zo vind ik het.

    Fijn dat je feest zo geslaagd was. Wij geven feesten bij bv 30/40/50 etc jaar. Of als je zoveel jaar getrouwd bent. Maar we feesten dan wel gewoon thuis. Toen Edo en ik 12,5 jaar samenwoonden, lieten we een buffet komen. Maar toen ik een half jaar later 40 werd, vond ik dat ik zelf ook wel voor een buffet kon zorgen. Want ja, ik vond 2x zoveel geld voor een buffet uitgeven, eigenlijk niet nodig.

    Geniet lekker van je mooie cadeautjes en van de film. Het schijnt een hele mooie film te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 2,3% rente, dat is erg laag, maar elders is het ook laag. Momenteel probeer ik spaarrekeningen te openen die meer opleveren, maar vaak zitten daar voorwaarden aan vast, zoals maandelijks sparen of een minimum bedrag aanhouden. Omdat ik nu overga op jaarbetaling van diverse premies, zoals zorg- woonhuis, autoverzekering en wegenbelasting, heb ik een OHRA maandspaarrekening geopend: 4,5% voor de eerste 6 maanden en daarna 3%. Je moet dan wel maandelijks sparen en max. 250 euro. Die rekening heeft volgens de Consumentenbond een hoge rentestabiliteit. Ons spaargeld staat nu bij ING op de profijtrekening: eerste 3 maanden 3%. Daarna kijk ik verder. Alle rentes zijn aan het zakken. Ik hoop dat de hypotheekrente ook verder meezakt, dan heb ik daar een beetje voordeel van want we zitten nu op kwartaal-variabel (3,35%). Ik hou dagelijks de euribor in de gaten. Als het moet zetten we de hypotheekrente langer vast, maar het tarief voor 5 of 10 jaar is best hoog.

    Ik had je al elders gefeliciteerd met je verjaardag! Leuk te lezen dat je zo'n leuke dag hebt gehad. Onlangs waren wij 30 jaar getrouwd en hadden ook een feest georganiseerd. Daar kunnen we weer een paar jaar op teren.

    Groeten
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen