dinsdag, januari 05, 2010

Pastinaken veilig voor de verdere vorst

Het gips zit nog steeds om mijn hand en daardoor zag geen kans om de pastinaken te redden voor de verdere vorst. Lichte vorst is geen probleem, maar deze extreme vorst is andere koek, of pastinaak zo je wilt.
Ik dacht dat ik al te laat was om te oogsten. Bovendien is het voor mij onmogelijk om met de riek en de schop te werken.
Dankzij de sneeuw en de dooi van vandaag was de grond niet te hard voor vriend om ze vanavond met behulp van een zaklamp te oogsten.
Het viel me 100% mee, zoals ze onder de grond vandaan kwamen. Het loof was al helemaal slap en verschrompeld door de vorst. Ik vreesde dat wanneer ik nog langer moest wachten tot het gips van mijn hand was of op de dooi er alleen nog maar slappe pastinaken-pap over zou zijn.

Drie kisten oogstten we en deze gaan vanaf morgen in de schuur in de kisten ingekuild worden, door zand, plastic met oude dekens er overheen te beschermen voor verdere vorst.
Vriend ziet het moestuinen niet zo ztten, maar hij vindt groenten uit de moestuin toch lekkerder dan uit de winkel.
Bovendien vindt hij de pastinaken superlekker, dus wie weet, wordt hij nog wel eens enthousiast.

Update 26-2-2010: Weken later bleek dat 90% van de pastinaken rot waren. Alleen de onderop liggende pastinaken hadden het overleefd. Hij heeft geen moeite genomen om er iets overheen te leggen.
Ons drukke leven en mijn rechter gipshand waren niet in staat om er iets overheen te leggen.

Begin februari trof ik nog twee vergeten pastinaken aan in de moestuin, 1 was rot en de ander nog goed te eten.

4 opmerkingen:

  1. Bij Zuinig Aan sta je op gestopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niet eens wat pastinaken zijn. Hoe proeven ze?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Ja, ik ben een tijdje gestopt geweest, maar nu weer langzaam verder met bloggen.

    @Pastinaken is familie van de peen. Ze liggen ook wel in de supermarkt, al zijn ze daar heel erg klein. Mijn pastinaken zijn net zo groot, zo niet groter als winterpeen.
    Ze smaken zoet en nootachtige smaak. Ze smaken heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi, je maakt de naam van je weblog helemaal waar, want ook bij je weblog ben je opnieuw begonnen. Ik heb de opmerking gestopt verwijderd op mijn weblog.
    Ik vind pastinaken één van de lekkerste wintergroenten die er bestaan. Fijn dat je ze hebt weten te redden van de kou!

    BeantwoordenVerwijderen