donderdag, februari 25, 2010

Gipsvrij!

Sinds 4 oktober 2009 ben ik in de lappenmand geweest door een scooterongeval en vandaag, na 12 weken, is de rechterarm blijvend ontdaan van het gips en nee ik hoef ook niet meer de Botgroeistimulator te dragen.

Dagelijks waren er toch altijd wel een aantal mensen die vroegen wat voor ding dat was en wat er gebeurd was, om zo rond te lopen. Nu is het over. De afwijking zorgde voor veel vragen en vandaag vroeg niemand meer iets.

Voor het geheel terugkeren van de spierkracht duurt dat volgens het ziekenhuis net zo veel tijd, als het gips er om heen zat. In mijn geval 12 weken! De bedrijfsarts waarschuwde me, dat ik mogelijk een maximale werkdag van 5 uur kan hebben. Tja, kan best, ik had vanmiddag hoofdpijn, iets wat ik zelden heb. Maar een beetje frisse lucht deed wonderen.

Ik heb een beetje een feestje voor mezelf gebouwd en ging tussen de middag naar de kantine, waar ik wat lekkere gezonde dingen uitzocht. Een salade, een net afgebakken volkorenbroodje, een volle Unox soep (niet lekker die kant en klare soepen) en een smoothie. De totale kosten waren bijna 5 euro.

Heerlijk om beide handen te gebruiken, ook voor de minder gezellige dingen, zoals de afwas. Ik kijk naar mijn tuin, dat ik die weer eens gemakkelijk mag fatsoeneren, zonder mijn hand in de eerste tijd te zwaar te belasten. Dat ik mijn auto kan wassen. Dat ik binnenkort weer kan scooteren, fietsen. O wat heerlijk!

4 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd! heb je fysiotherapie om je arm weer snel op kracht te laten komen?
    Heb destijds 3 maanden in het gips gezeten met een gebroken enkel. Oefeningen van de fysiotherapeut brachten m'n dunne beentje snel weer op peil.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anna, nee dat heb ik nog niet geregeld, ga ik direct achteraan.
    Dat wil zeggen, de huisarts is vandaag alleen voor noodgevallen geopend.
    Aan de andere kant, ik ben niet zo blij met het destijds masseren van de hand. Het deed zeer en de Fysio heeft 7 weken nodig gehad om te constateren dat het gebroken was.
    Ik voel nog wel dat het nog niet echt goed zit in het gebroken bot.
    Maandag heb ik een afspraak met de bedrijfarts.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd! Het heeft wel lang geduurd, zeg! Maar nu ben je er toch van af en kun je revalideren. Doe het rustig aan, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk dat je arm nu weer gips-loos is! Wat een vrijheid geeft dat, je realiseert je helemaal niet hoe geweldig fijn het is als je lijf het gewoon "doet". Lieve meid, forceer jezelf niet en geniet van je herwonnen vrijheid. Zelfs slapen zal beter gaan, vermoed ik!

    BeantwoordenVerwijderen