vrijdag, april 16, 2010

Dure auto

Lekt mijn auto olie en dat is geen mooi gezicht op het in februari perfect aangelegde terras voor mijn huis. Na jaren zijn de tegels schoon, lekt mijn auto uit 1997.

Een tijdje wachtte ik, mogelijk tot het vanzelf over ging. Maar dat lukte niet. Vriend gevraagd, want die weet 'alles' van techniek. Ik kan technisch kijken, dat is wat anders dan zuur kijken. Aan dit kijken heb je niks.

"Je motor en mogelijk ook de krukas. Die moet naar de garage zei vriend." "Kun jij dat dan niet", vroeg ik nog." "Nee, daarmee kun je beter naar de garage." .

Deze week belde ik op dinsdag een door een medelander gedreven garage, waar ik eerder een nieuwe koplamp had laten plaatsten in diezelfde auto.
750 euro waren de kosten.
Als ik dit moet vernieuwen, en ook nog bij de krukas, dan is het logisch dat ik dan ook meteen de V-snaar vernieuw. Die zit er onder en door deze reparatie kan ik er nu snel bij. Ook maar een grote beurt?
Ik zei "Ja, doet u dat maar". Terwijl ik nog maar ruim 7.000 km had gereden na de vorige grote beurt en dat is al heel veel, omdat ik met mijn arm in het gips niet kon scooteren.
Ik ben meestal zo op de centen, maar omdat op de een of andere manier, mogelijk omdat alles op het gemak, na uitgebreide inspectie in die garage, onder een kop koffie werd besproken, ik heel snel akkoord ging.

Omdat ik meestal niet veel rijd, doe ik het ene jaar een grote beurt en het volgende jaar alleen de APK. Ik was nogal geschrokken door de olie. Bovendien had moestuinbroer al bij me aangedrongen, dat ik de auto goed zou laten nakijken.

In ieder geval, hij is nu al klaar en staat weer op mijn terras te wachten op de volgende keer dat hij weer uit rijden mag gaan.
Een hoop geld is 750 euro voor zo weinig kilometers.

2 opmerkingen:

  1. 750 euro is niks vergeleken bij stilstaan midden op de snelweg, getakeld naar huis, alsnog de reparatie en niet op je werk kunnen komen of de kosten van een operatie en revalidatie na een ongeluk. Autorijden is nou eenmaal duur en al is de grote beurt wel altijd even een dure zure appel, veilig zijn is toch het beste gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Caro, dat is inderdaad niet niks.
    Ik hoop dat jij dat niet hebt meegemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen