woensdag, april 07, 2010

Heb ik opeens een geprogrammeerde cv thermostaat

Ik ben door de bocht, ik heb een dure Honeywell Chronotherm IV thermostaat in huis. De oude met de hand te programmeren thermostaat is niet meer.

Ik ging akkoord toen ik merkte dat ik ding snap, want vriend had er al één thuis geïnstalleerd.
Vaak vroeg ik: "Is het hier warm genoeg", wanneer ik weer eens "vergeten" was het ding op 19 graden te zetten. Maar ook gebeurde het dat ik 's avonds vergat de thermostaat laag te zetten.

Iedere avond om 6 uur is de kamer op 20 graden. Maar wanneer ik weet dat ik later thuis kom, dan kan ik door een paar keer te drukken op de juiste knopjes, dat ik een dag op vakantie ben.
Morgenavond kom ik om 8 uur thuis en dus zet ik vanavond al dat de cv morgen niet hoger hoef dan 15 graden. Als ik dan thuis kom, kan ik hem alsnog hoger zetten en om 10 uur 's avonds schakelt hij zelf terug naar de standaard temperatuur.
's Morgens bij het opstaan hoeft het van mij beslist niet warm te zijn. Ik ben zo weg.

Ik besef dat ik meer gas verbruik, maar hij is handig, ik snap hem. Ik kocht hem op Marktplaats vor 40 euro, inclusief verzendkosten en vriend installeerde hem.
Het was lang wachten voordat ik een iets voordeliger kon kopen. De meeste prijzen waren vanaf 50 euro.

6 opmerkingen:

  1. Hoezo vebruik je meer gas dan? Het lijkt toch juist zuiniger, doordat je hem alleen aanzet wanneer je de warmte ook wil?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Max: Als single ben ik onregelmatig. Vanavond was ik tegen 7 uur thuis en ga ik in de keuken aan het werk. Het huis is nu al sinds 18.00 uur 20 graden.
    Vroeger zou ik pas om tegen 7 uur de cv omhoog gezet hebben.
    Wanneer ik meteen aan het werk ga, heb ik het beslist niet koud. Ik kom al van de scooter, dus ik vind het zo-wie-zo warm in huis.

    Hoofdzaak is dus de onregelmaat. Stel ik heb zin om met mijn filmabonnement na het werk een film te zien in Pathe. Staat het huis lekker op 20 graden.

    Wanneer ik vroeger een uur thuis was tussen werk en de volgende afspraak vond ik het niet nodig de cv hoog te zetten.
    Wanneer ik 's avonds laat thuis kom, denk ik, laat ik maar snel douchen en gaan slapen.

    Ik spreek dus vanuit het single zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo te zien een Honeywell Chronotherm 4 schakelende thermostaat.
    Let er op dat ie correct op de ketel is aangesloten: menig CV-ketel kan met beide soorten (schakelend of modulerende) thermostaat uit de voeten, maar deze dienen WEL op de juiste contacten (bij de ketel) aangesloten te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Niels, Bedankt voor je reactie.Het is een heel goed advies.

    Ik heb gelukkig een vriend en die is electrotechnisch ingenieur. Hij heeft gelukkig veel verstand van dit soort zaken.

    Hij heeft al meer dingen die al jaren niet goed waren, zoals de WTW, gezorgd dat ze vlekkeloos hun werk doen.

    Mijn scooter repareerde hij na het ongeluk zelf en deze rijdt weer goed. Hij beloofde voortaan ook de kleppen te controleren van de scooter.

    Ik ben een geluksvogel met deze rechterhanden, en mijn CV doet het nog steeds heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een thermostaat heb ik voor een tijdje terug besteld via het internet, de kosten zijn dan aanzienlijk lager.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Dennis, de mijne kwam van Marktplaats van een particulier. Heel voordelig.
    Alleen ik ben niet zo regelmatig als de programmeerbare thermostaat. Dus ben ik meer aan gas kwijt geraakt.

    BeantwoordenVerwijderen