maandag, mei 31, 2010

Aardbeiennet

We hebben nog meer aardbeien dit jaar. Zoveel aardbeien, dat er voor mij geen net meer over was om mijn tien aardbeienplanten te beschermen tegen vogels.

Ik had er vijf en ik heb er nu nog vijf bij. De foto toont een gedeelte van de aardbeienplanten van een broer op onze familie-moestuin.

Enfin, ik moest dus een net kopen bij Horticoop, oftewel Welkoop, de voormalige Boerenbond en ik moest ze afgelopen zaterdag kopen, want de bloemen zitten er al lang in en de eerste aardbeien zijn al gevormd.

De afmetingen werden ongeveer opgemeten en kwam op ongeveer 6 breed bij 7 meter lang.
Veel netten waren al uitverkocht, de uitverkochte netten waren ook niet groot genoeg. Ik kocht een net van 10 x 10 meter merk Primo met maaswijdte 28 x 28 mm. Meer keus was er niet en ik toog naar de kassa:

€ 41,50 moest ik neertellen. Ik verzuchtte, ik mag nog wel 10 jaar aardbeien kweken, voordat ik dit bedrag er uit heb.
Ik realiseerde me weer hoe goed ik het heb.

Het stro komt van een boer uit de buurt die er altijd weer aardbeien voor terug krijgt.

Updates geoogst:
16-6-2010: 700 gram
21-6-2010; 1130 gram
23-6-2010: 810 gram
26-6-2010: 720 gram
29-6-2010: 450 gram
3-7-2010: 300 gram

Totaal Bijna 6 kilo. Gemiddelde prijs 2,50 euro per kilo = 15 euro.
In 2012 ben ik uit de kosten.

Het net gebruik ik binnenkort nog voor de Boskoopse druif in mijn achtertuin. Dan verdient het zich nog sneller terug.

Jaarlijks heeft Lidl een aanbieding voor netten. Meestal ergens in maart of april. Veel voordeliger.

4 opmerkingen:

  1. Ik vind aardbeien altijd best wel duur in de winkel, ook tijdens het aardbeiseizoen. Zo'n 2 à 3 euro(of meer) voor een bakje moet je toch al snel neertellen. Ik heb niet zo vreselijk veel aardbeiplanten, maar vorig jaar waren er weken dat ik 5 kilo aardbeien plukte.
    Het zal even duren eerdat je je net terugverdiend hebt, maar je zult het toch ook jarenlang kunnen gebruiken, dus is het een investering op de lange termijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Willeke,
    Ik ben benieuwd hoeveel planten jullie hebben.
    http://depolderexpress.punt.nl/?id=494621&r=1&tbl_archief=1&

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De aardbeien uit eigen tuin smaken altijd beter, op de een of andere manier. Het is een hele investering maar hopelijk kan je er jaren meedoen.

    Heb jouw blog toegevoegd aan mijn lijst met blogs....

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vogelnetten zijn voor een prikkie te koop bij de Wibra. Even opletten of er tuinspullen in de folder staan, dan liggen er netten in de winkel. Er is veel prul bij de tuinspullen van de Wibra, maar binddraad, klemmen en netten zijn prima.

    BeantwoordenVerwijderen