vrijdag, mei 21, 2010

Assets

The poor have expenses.
The middle class buy liabilities they think are assets.
The rich buy assets.


Hé kent Erica Verdegaal het boek van Robert Kyosaki ook al?

De eigen vader van Robert Kyosaki had goed gestudeerd en altijd hard gewerkt in loondienst, maar bouwde geen vermogen op.

De arme vader, de vader van een vriendje leerde Robert met geld om te gaan, kansen te zien om geld te verdienen. Hij verdiende al door oude striptijdschriften te laten lezen door schoolgenoten voor weinig geld. De tijdschriften kreeg hij gratis voor het schoonmaken en opruimen van een winkel. Zo leerde Robert ook dat veel kleine bedragen toch veel kunnen uitmaken.

Hij leerde Robert vooral ook, om altijd eerst 10% van alle verdiensten opzij te leggen voordat je kijkt naar je uitgaven.
"Pay your self first" heet dit principe. Op die manier kun je later beleggen in bijvoorbeeld vastgoed. Koop een garage en verhuur die. Is de woningmarkt in een dip? Koop dan een woning en verhuur die.

Het new cashflow 101 boardgame "rich dad, poor dad" kocht ik onlangs via E-bay voor $46 plus helaas veel verzendkosten van $35.
Ik zocht regelmatig en bood in de laatste 45 seconden van de tijd die stond voor verkoop. Toen lukte het.
Een heel bedrag, maar nog altijd vele keren goedkoper dan via de gewone weg. Ik heb de koop altijd uitgesteld, omdat ik het nogal duur vond.
Ik hoop hier komende zomer op de Franse camping met vriend en de kinderen vaak mee te spelen. Het lijkt op Monopoly, al is dit spel dan in het Engels. We spelen vaak spellen op de camping.

Update 14-6-2010: Vandaag eindelijk ontvangen via DHL en of ik ook nog maar €30,60 wilde betalen, als dank aan de Nederlandse invoerrechten en btw. Niet over de betaalde prijs, maar over de waarde. De waarde is hoog, dus de invoerrechten ook. Ik slikte, gelukkig had ik dat geld bij me. Pakketjes mogen ook op de zaak worden ontvangen en dat is zeker in dit geval bijzonder handig.

Je kunt het spel ook spelen via internet, bron (be)spaarchick

2 opmerkingen:

  1. Lijkt een leuk spel maar de prijs vind ik nogal wat, zeker met die portokosten erbij dan is het toch wel prijzig.
    Maar in ieder geval veel plezier met het spelen ervan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laten wij nou net afgelopen weekend een financieel seminar hebben gevolgd, waar over dit spel werd gesproken. Ga zo even kijken op de link. En eBay is ook een goed idee. Daar had ik nog niet aan gedacht.

    BeantwoordenVerwijderen