dinsdag, juni 15, 2010

Effectenlease van Dexia

De tien jaar durende effectenlease van Dexia komt op 20 juli 2010 ten einde.

Wat cijfers:
Op 20 juli 2000 kocht ik met geleend Dexia geld voor 4.386,96 euro aan aandelen Ahold, ING, Kon. Olie en Unilever.

Maandelijks betaalde ik 45,33 aan rente is 543,96 per jaar. Ik betaalde geen aflossing.

Vanaf 2003 tot nu hield ik het ontvangen dividend bij en dat was gemiddeld 168,85 per jaar

Het dividendpercentage is 3,85%, namelijk 168,85 / 1% van 4386,96.
De betaalde rente is 12,40% = 543,96 / 1% van 4386,96

Aan het einde van de looptijd:
Ik kan nu de effecten overnemen, maar dan moet ik dat voor de afloopdatum doen. Ik zou op of voor 25 juni 4341,58 moeten betalen.

Doe ik dat niet dan wacht mij nog een restschuld van naar verwachting 1.820,31.
Ik kan alleen aanspraak maken op de Duisenberg-regeling als ik wacht tot het bittere einde en dat zal de restschuld gelukkig minder maken.


Wat ga ik doen:
Ik ga wachten op de Duisenberg-regeling en ik neem de aandelen niet over. Vanavond heb ik alles doorgerekend en ik ben tot de slotsom gekomen:
-Als ik zelf beleg en zelf iets kan doen, dan gaat het gegarandeerd fout, ik ben er te onrustig onder en wil te graag handelen.
-Hypotheek aflossen levert meer dan 3,86% op, want ik betaal 4,1% rente en ik ontvang geen renteaftrek over het deel dat ik extra leende om te beleggen.

Ik voel me weer terug bij af, dat ik geen beleggingen heb, want:
The rich buy Assets volgens de andere waarheid als een koe van Kyosaki


Update: Op 20-7-2010 zijn de aandelen verkocht en zou ik een schuld overhouden van 1.899,42 euro. Dankzij de Duisenbergregeling hoef moet ik 775,70 te betalen.....

5.440 Betaalde rente
1.690 Ontvangen netto dividend
775 restschuld
4.525 Totaal betaald aan Dexia voorheen bank La Bouchere

Ik heb dus 4.525 euro in tien jaar betaald voor de kat zijn viool. Wat had ik voor dit bedrag kunnen doen?
Stel ik had 4387 euro betaald tien jaar terug en ik had netto 1.690 dividend ontvangen en gemiddeld 3% spaargeld gemist.
Kort gezegd, dus erg grof gerekend:
37,32% netto dividend in 10 jaar
10 jaar gemist spaargeld a gemiddeld 3% is 30%. De beleggingswinst zou dan zijn:
7,32% dividend
De waarde van de aandelen is ook nog eens een paar honderd euro minder.

Kortom saai, maar waar, niet beleggen. Je wordt er niet rijk van.

Jammer dat de buurvrouw de enveloppe met daarop de naam Dexia tijdens de campingvakantie in Frankrijk zag. Daar gaat de privacy. Over zoiets sprak ik nooit.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen