woensdag, juli 21, 2010

Goedkoop wasmiddel is geen duurkoop

De Consumentenbond herhaalde de wasmiddeltest uit 2000 en 2004 en heeft voor ons 25 bontwasmiddelen in zowel poeder alsook vloeibare vorm vergeleken.
De A-merken zoals Ariel Dreft, Persil, Sunil of Robijn vergeleken en daarbij ook de merken van Aldi en Lidl.

Wat blijkt? De wasmiddelen van de Aldi en Lidl wassen net zo schoon als die van de A-merken.

Ze maakten 2100 verse vlekken en draaiden 1145 wasjes.

Unilever concludeert dat dit onderzoek voorbij gaat aan de belangrijke aspecten zoals het vinden van de perfecte balans tussen "vlekverwijdering en de zorg voor kleuren, stoffen en geur". Ook Unilever vergelijkt en test zelf dagelijks.

Ik ben blij met dit onderzoek. Voorheen reed ik speciaal om voor het wasmiddel van de Lidl, nu kan ik ook weer bij de Aldi terecht. Zelfde prijs, zelfde middel.

In 2005 toen ik zeer streng was in het consuminderen, waste ik zelfs in de allesreiniger. Het maakte wel schoon, maar de handdoeken werden na verloop van tijd wat grauwer.

Nu was ik al jaren met Formil van de Lidl en ja, ook de witte hotel Hema-handdoeken van de B&B blijven niet optimaal wit. Af en toe wassen op 60 graden helpt een beetje.

Overigens heb ik in al die jaren nog nooit een schoonmaakmiddel gehad die altijd goed schoon waste. Het aantal toeren van de wasmachine is mede bepalend voor de was.

5 opmerkingen:

  1. yoehoe, was ook met wasmiddel van de LIDL! Kan ik dus gewoon blijven doen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een zakje bakpoeder bij de witte was houdt de was mooi wit.

    Hartelijke groet jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Jolanda.
    Is dat bakingpowder of gewoon bakpoeder dat je bij meel gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op hoeveel graden was je normaal dan je handdoeken van je b&b?
    Is het op een lagere temperatuur wel hygiënisch genoeg? Voor mijzelf zou mij dat niet uitmaken. Maar zou het geen prettig idee vinden om mijn gezicht af te drogen met een handdoek waar iemand anders vorige week wat anders mee afgedroogd heeft. Ik was handdoeken, ondergoed en beddengoed altijd op 60 graden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem, tip, gooi handdoeken in kokend water en was ze daarna op lagere temperatuur. Kokend water uit de waterkoker.

    BeantwoordenVerwijderen