vrijdag, augustus 27, 2010

Hyotheekschuld steeg vorig jaar met 8%

Volgens Erica Verdegaal is het aflossen van een hypotheekschuld een goed plan.
Ze schrijft er over en praat er over bij BNR vanmiddag om half 1.

De hypotheekschulden zijn te hoog in Nederland. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) vermoed dat er een zeepbel van nog eens 30% in de woningmarkt zit momenteel.

Toch lossen we niet graag af en Erica geeft wat voorbeelden van dilemma's:
“Op ons huis rust een hypotheek van €70.000. We willen voor €30.000 verbouwen. Dat kunnen we cash betalen, maar mijn man zit in de vut, ik wil op mijn 62e met pensioen, we hebben een studerend kind en willen op termijn onze keuken verbouwen. Is lenen dan toch beter?”

Ik ben het eens, het is niet eenvoudig aflossen. Zelf heb ik ook een probleem.
Het behang zit al 10 jaar tegen de wanden. Zou het toilet niet eens mooi betegeld moeten worden. De achtertuin moet weer eens worden opgehoogd. De achterkant van de tuin wil ik toch maar dicht gaan maken. De eerste aanbieding hiervoor was 1600 euro.
De stenen van het huis moeten schoon, het metselwerk bijgevoegd, een coating om het te beschermen tegen vuil. Kosten, kosten, kosten.

Wat doe ik dan, aflossen of onderhoud? Nog even dubben.

2 opmerkingen:

  1. Inderdaad het is hardstikke moeilijk allemaal!
    Vooral als het om geld gaat!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook hier hetzelfde dilemma. Ik zou toch kiezen voor een mix: gedeeltelijk onderhoud en gedeeltelijk aflossen. Klussen die je niet zelf kunt uitbesteden en wat je zelf kunt, zelf doen. Vorig jaar zijn hier de stenen van ons witte huis gereinigd en geïmpregneerd en is het buitenschilderwerk door een schilder gedaan.

    Nu zijn we bezig met de zolder. Twee jaar geleden de grootste kamer en dit jaar de kleinste. Manlief doet zijn best, maar heeft slechts één paar handen. Offerte gevraagd voor het binnenschilderwerk, zoals trappenhuis en een 10-tal deuren en lijsten: bijna 2000 euro. Ik heb besloten zelf maar de kwast ter hand te nemen. Met mijn rugklachten moet ik erg voorzichtig zijn, maar zo af en toe een half uurtje knutselen aan een deur moet kunnen.

    Zo ook de tuin. Niemand heeft hier groene vingers en regelmatig stond het gras op 'oogst'hoogte. Een paar weken geleden heb ik zelf de schoffel, etc. maar eens ter hand genomen. Ook hier geldt: af en toe een kwartiertje/halfuurtje en dan weer zitten. Het ziet er nu alleszins redelijk uit. Verder heb ik een schema gemaakt om onze hypotheek omlaag te krijgen, al hebben we geen tophypotheek en een behoorlijke overwaarde. We blijven ook leuke dingen doen, zodat we niet al te fanatiek aflossen.

    Succes met je beslissing! Groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen