woensdag, augustus 18, 2010

Pensioen

Ik vind dat er zo langzamerhand maar gemakkelijk over wordt gesproken. Degenen die pensioen opbouwden zijn de dupe. Pensioenfondsen beleggen slecht met ons geld. Volgens mij valt er nog heel wat te besparen op personeel, commissarissen, gebouwen.

In de crisesjaren 1980 werd door de overheid een greep in de toen welgevulde kas gedaan bij het ABP. Ik heb nooit gehoord hoe het werd terug betaald. Wie zegt mij dat er nu niet een extra speciale obligaties gekocht worden van de Nederlandse staat met een rendement van erg weinig.

Vanmorgen op RTL Z gaf men weer wat de 'Nederlandse bond van pensioenverzekerden' over de mogelijkheid dat de pensioenfondsen zeggen: "het is overmacht, het is de crises van 2008".
Volgens deze bond is er sinds 2000 al een probleem. Men vergat geld te reserveren voor slechte tijden. Het PR-beleid van de pensioenfondsen is miserabel, er is misleiding, een slecht beleid, waarbij fouten onder de pet worden gehouden.
Pensioenfondsen moeten worden gedemocratiseerd, Het veroordelen van iemand tot een pensioenfonds is onjuist, mensen moeten keuzes kunnen maken.

Ik vind dat we wel verplicht veroordeeld moeten worden tot het sparen voor een pensioen, maar dat je zelf mag bepalen hoe je dat doet.
Helaas weten we niet voor hoeveel jaren we moeten gaan sparen. Ik ben benieuwd wanneer er nog verder geknabbeld gaat worden aan de AOW.

Erica Verdegaal op BNR Peptalkvandaag om 12:40 uur raadt zelf sparen aan, en banksparen voor de lange termijn af
Zelf sparen is beter dan beleggen in pensioenfondsen, maar dat moet je kunnen. In ieder geval meer zelfbeschikking en niet zoveel geld aan de strijkstok laten hangen. Bereken hoeveel pensioen je nodig hebt in 30 minuten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen