maandag, augustus 30, 2010

Vijftien kilo Spekbonen

In een paar weken heb ik ruim vijftien kilo spekbonen verwerkt. Een deel ingevroren een ander deel geweckt in appelmoespotten en andere grote 750 grams potten.

Die potten heb ik overal vandaan gebedeld tot ik vond dat ik voldoende potten heb.

Vorig jaar durfde ik nog geen bonen te wecken, want het kon best wel eens mislukken in niet originele weckpotten zo hoorde en las ik. De zomerwarmte en dan zulke weckpotten: "Niet doen, Opnieuw Beginnen!!"

Ik probeerde het vorig jaar met een stronk broccoli en weckte die met succes in deze potten.
Nog maar een paar weken terug opende ik ze en het rook fris en zag er nog net zo uit als dat het er een jaar terug in ging, gewoon groen.

Ik bedacht me dat wanneer de grote moestuin, of volkstuin oogsten er aan komen. zijn de prijzen in de supermarkten laag.
Ik hoorde dat je op een gegeven moment voor beneden de kostprijs voor 39 cent per pond sperziebonen kon kopen.

Wat let je om dan ook op ap-pel-moez-en-pot-ten-jacht te gaan en veel, heel veel sperziebonen of wat dan ook te kopen en te wecken of peen, of wat jij lekker vindt. .

Wecken doe ik als volgt:
-Potten schoonmaken
-Kokend water over de potten en een flinke hoeveelheid soda in een bak met water een tijdje laten staan.
-Naspoelen met water
-Uit laten lekken op een theedoek
-Bonen in de potten doen. Bijvullen met groentenat tot net onder de rand. Ik doe ze eerst in een grotere mengbeker met tuit en vul de potten.
(Ik heb ook veel geleerd door in supermarkten naar de potjes van Hak te kijken. Alles is altijd gevuld tot net onder de rand.)
-Deksels los op de potten, nog niet vast draaien.
-In een grote pan onderin een (geel)werkdoekje leggen, potten op het werkdoekje en water toevoegen tot vijf cm onder de rand.
-Koken en door laten koken, Ik kijk niet op de minuut Twintig minuten kan, soms langer, soms korter. De inhoud van de pot moet koken. Het watervolume vergroot tot het koken.
-Kookt de inhoud van de pot, draai het deksel dan stijf dicht. Het kokende water in de pot verdrijft de zuurstof.
-Neem daarom de pot uit het kokende water. De omringende kou versnelt dit proces.
-Na een verloop van tijd moet je een klik horen. Het middenstuk van de deksel is naar binnen gezogen. Je kunt de deksel niet meer indrukken.

Als het niet lukt, dan kan het zijn, dat .de pot te vol zit en er geen ruimte is.
Wecken kan ook met de deksel er al stijf dicht op, maar dan duurt het vacuüm trekken langer.

Meestal plak ik een etiket op de pot waarop vermeld staat de inhoud en de periode waarop gewekt is. Hetzelfde doe ik ook in de vriezer. Ik gebruik oude plastic broodzakken voor in de vriezer.

Dit jaar is onze tomatenoogst veel minder dan vorig jaar. Vorig jaar heb ik ook veel tomatensap, tomatenpuree en tomatensoep geweckt op dezelfde manier. Maar ook heb ik het laten koken met het deksel los op de pot in de magnetron. Het ging prima en bleef een jaar goed.

Ik had vorig jaar ook veel pruimen, ook die zijn als pruimenjam en pruimensaus verwerkt.

Natuurlijk keek ook ik naar weckketels, originele weckpotten, maar het kost veel ruimte. Zo gaat het ook goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen