zaterdag, augustus 21, 2010

Vrijgevallen spaarloon indirect investeren in de economie

De bedoeling van het vrijkomen van spaarloon, is dat de economie direct een impuls geven.
Aflossen van schulden of sparen zou daar niet toe behoren, volgens degenen die dit plan bedachten.

Ik word een beetje ziek van deze opgelegde pandoer.

-Aflossen schulden? Geweldig, de bank kan het weer aan anderen uitlenen die zo de economie willen voortstuwen. Nog beter, het maakt me een vrijer en blijer mens.

-Sparen? Ook hier kan de bank het uitlenen aan anderen die er wel de economie mee vooruit helpen. Ik investeer gewoon via de spaarbank in anderen die wel uitgaven doen. Daarvoor krijg ik rente. Als ik iets echt nodig heb, dan kan ik het geld opnemen op een tijdstip dat mij uitkomt.
Dan investeer ik het direct en niet meer indirect via de spaarbank.

Kortom, via sparen zoals Zonnig en Zuinig beschrijft investeer je indirect in de economie. Ze laat het de Leaseplanbank voor haar doen, door haar vrijgevallen spaarloon op te nemen dat slechts 1,8% rente opleverde op een spaarloonbank en plaatst het tegen 2,74% rene bij de Leaseplanbank tegen 2,74% rente. De Leaseplanbank investeert dit geld voor haar in auto's. Leaseplan investeert al 45 jaar, maar doet dat niet in veel kantoren en personeel, ze investeert in auto's en is onderdeel van Volkswagen Bank GmbH en Fleet investments BV.

Geweldig toch, dat is vrijheid.

Vreemd alleen dat Minister de Jager dat uitstaande spaarloon bij banken niet zag als een stimulans in de economie. Sterker nog, voordat de datum van 14 september 2010 werd afgesproken, moest dit in overleg met de banken, zodat die niet in de problemen kwamen.
Maximaal 613 euro per jaar, door 2 miljoen mensen bijeengebracht in de periode 2006 - 2009 is het resultaat van de vrijval + 1,75% rente per jaar is het bedrag dat vrijkomt.

Kan iemand me vertellen waarom het belangrijker is dat particulieren geld in de economie stoppen en niet via leningen bij banken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten