woensdag, september 15, 2010

Gevelrenovatie en dilatatievoegen

De gevel is toe aan een schoonmaakbeurt, dilatatievoegen uithakken en vernieuwen, bestaand voegwerk uithakken en opnieuw impregneren.De betonrand van de schuur vernieuwd met B12

Mijn witte huis is toe aan een gevelrenovatie, vind ik.Het is namelijk niet zo wit meer, vooral als het geregend heeft zitten er vieze plekken op. De betonrand van het dak van de schuur is verkleurd van lichtgrijs naar donkergrijs.
De dilatatievoeg is verhard en zorgt niet meer waarvoor het was bestemd, namelijk om het uitzetten en krimpen van materialen op te vangen. Er zitten nu wat kleine scheuren in het voegwerk.

Onderhoud is belangrijk voor het behoud en de waarde van het huis. Een goede investering dus.

Drie leveranciers gaven een offerte, want met de BTW verlaging naar 6% van 1 oktober voor groot ouderhoud huizen van particulieren leek mij dit een goede zaak. De prijzen varieerden van 5875 tot 2687 waarbij twee bedrijven de dilatatievoegen niet meenam.

In dit proces begon mijn krenterige vriend zich er mee te bemoeien, net zoals ik destijds deed, toen hij zijn huis wilde gaan laten schilderen. en nu komt er iemand voor 2000 euro de klus klaren, inclusief de dilatatievoegen, maar doet er twee weken over.

7 opmerkingen:

  1. Goed dat je een dergelijke klus laat doen. Ik ben voorzichtig mijn buren aan het polsen om het in het voorjaar ook te laten doen. ik heb goede resultaten gezien bij vrienden in Duiven. De buur waarmee we onder 1 kap zitten wil er over denken. De buren van het andere blok zien het niet zitten. Het lijkt me lastig en minder fraai als je het bij maar de helft van een dubbel doet. Doen jouw buren mee? (Volgens mij leverde enig promotiewerk van vriend bij buren nogal wat korting op.)

    Groeten, Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Hermine, ja ik hoorde het van je vrienden in Duiven. De meeste buren doen het zelf, hoge drukreiniger en impregneren. Eén van de redenen waardoor ik nu ook zin heb.

    Ik verwacht dat deze ondernemer ook veel nieuwe klanten krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook huizen opgetrokken uit witte steen! Sommige bewoners hebben het inderdaad zelf gedaan, maar ik vraag me af of je met een huis-tuin-en-keuken hogedrukreiniger wel in de buurt komt van het resultaat met professionele apparatuur? Het is een prijzige klus en ook qua prijs afhankelijk van de te behandelen oppervlakte. Wij hebben hier een grote verscheidenheid aan woningen maar het samenbundelen van de huizen van de buren voor een collectieve opdracht levert een behoorlijke korting op.

    Succes!

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Ellen, helaas geen gemeenschappelijke klus. De meeste buren hebben zelf een week op de ladder gestaan of een steiger gehuurd. Buren twee huizen verder hebben het laten doen bij de duurste aannemer. Ziet er goed uit, maar ik vind het te duur.

    Eén broer en ook mijn vriend vonden het onzin dat ik het liet doen. Dus ja, het is een klus voor de perfectie, zullen we maar zeggen.

    Een gewone hogedrukspuit is inderdaad niet goed genoeg. Het wordt een zware met ongeveer 8 bar. Een andere aannemer wilde werken met 22 bar. Dat lijkt me wel erg veel. Nog een andere aannemer wilde schoonmaken met zand en water.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Hermine, Ellen: De klus wordt nu geklaard en warempel, mijn buren willen nu ook en wel mijn voordelige klusser. Hij blij en mijn huis steekt niet zo af.

    BeantwoordenVerwijderen