woensdag, september 22, 2010

Hoeveel zou ik nu toch bijgedragen hebben aan Pensioen

Steeds meer ga ik de behoefte voelen om te berekenen hoeveel ik en mijn werkgever aan premie betaald hebben in alle jaren van pensioenopbouw bij het ABP.

Ergens las ik dat je deze vraag ook beantwoord kon krijgen door je pensioenverzekeraar, en zo dus ik stuurde een e-mail aan het ABP met de volgende vraag: "Stuurt u mij a.u.b. een overzicht van mijn en mijn werkgevers betaalde premies in mijn 39 jaren dat ik bijdroeg."


Het antwoord luidde:
"Een dergelijk premie-overzicht is overigens weinig zinvol:
zo denken veel klanten - abusievelijk - dat hun pensioen een optelsom is van al
hun betaalde premies terwijl uw pensioenhoogte afhankelijk is van uw
diensttijd en salarisverloop.

In de feitelijke formule van uw pensioenberekening
komen de betaalde/ingelegde premies geeneens in voor.
U dient de betaalde premies te beschouwen als solidariteitsbedragen
waarmee ABP de pensioenen van al haar deelnemers financiert.
Wellicht verwachtte u dit antwoord niet. Indien u op iets anders voor ogen
heeft met het gevraagde premie-overzicht dan hoor ik heel graag van u."

Weer wat wijzer, maar nog steeds niet zover dat ik zelf 25 jaar betaalde premie ga berekenen. Maar misschien komt het nog zover voor het einde van het jaar. Ik moet er gewoon tijd voor hebben, als ik toch niks te doen heb. Misschien wel wanneer ik 8 weken niet mag werken omdat ik bij moet komen van een operatie aan mijn voet die voor 20 oktober gepland staat. Alhoewel zich dat ook al heel aardig begint te vullen.

1 opmerking:

  1. Je hebt ongeveer 10% van je bruto inkomen afgedragen aan pensioenopbouw. De werkgever doet mry ongeveer hetzelfde bedrag/percentage ook nog een flinke duit in 't zakje. Als je het verhaal van 't ABP leest is opbouw dus een heel erg foute term.

    BeantwoordenVerwijderen