dinsdag, september 21, 2010

Uurloon van 3,84 voor Andijvie wecken

Amy Dacyczyn adviseert altijd je uurloon uit te rekenen als je weer eens zuinig bent geweest.

Ik begon om 7 uur 's avonds tot half 9 met het wassen, snijden en nog eens wassen van 3,5 kg andijvie. Ik had 6,5 kg, gekregen en daarvan flink weggegeven. Ik hield dus 3,5 kg over en die weckte ik.




Een advertentie leerde me dat in de reclame 720 gram potten groenten van Hak 1,44 kosten.
De gewekte potten zouden dus 4 x 1,44 = 5,76 hebben gekost.

Mijn uurloon is slechts 3,84 en daar zouden de kosten van water, gas, soda, magnetron nog van af moeten. Een mager uurloon, maar toch een groot resultaat.

Ik gebruikte 750 grams potten en ik had nog over voor een extra maaltijd.

Lege potten zijn altijd welkom vertelde ik aan iedereen. Inmiddels heb ik er zoveel van, dat ik nog voldoende kan wecken.

Ik weckte gisteren in de magnetron. Het gaat sneller dan in de pan en blijkt net zo goed te werken. Wecken in de magnetron gaat zo:
Plaats de volle pot met het deksel er los op en laat het koken. Kookt het, pot er uit halen, deksel dichtdraaien, wegzetten en al snel hoor je een klik, dat het middenstuk van het deksel naar binnen is gedrukt, oftewel vacuüm getrokken. Vorstvrij bewaren. Door de vorst zet de inhoud uit en breekt het glas.

Het berekenen van een uurloon komt uit het boek "The Tightwad Gazette".
The Complete Tighwad Gazette
The Complete Tighwad Gazette
Amy Dacyczyn


Het wordt ook genoemd in het gemakkelijk leesbare boek:

Meer doen met minder
Meer doen met minder
Hanneke van Veen & Rob van Eeden

1 opmerking: