maandag, oktober 04, 2010

De daglichtlampen branden

Na veel zoekwerk op internet vond ik de voordeligste op Ebay. 41,95 exclusief verzendkosten via DHL. In totaal betaalde ik 52,85 euro.
Dertig watt per lamp voor een heel grote lamp. De lampen zijn lelijk, maar ze doen me goed. Een gezellig geel licht geven ze niet, maar ze doen me goed.

Hieronder zie je een afbeelding van een spectrum van daglicht en een daglicht lamp. Het scheelt weinig.




Een daglichtlamp zorgt voor een beter dag- en nachtritme in de winter. Het voorkomt of vermindert de winterblues.

Het kost meer watt dan een gewone spaarlamp, maar het heeft effect.

5 opmerkingen:

  1. Van het gezondheidseffect merk ik niet zo heel veel maar als handboekbinder heb ik wel ervaren dat ik veel langer achter elkaar met gedetailleerd werk bezig kan zijn, ook tijdens de donkere dagen van het jaar. Een ding is dat ze een goede 15 minuten nodig hebben om volledig 'op temperatuur' te komen alvorens de lichtopbrengst optimaal is, misschien ligt het aan de lampen die ik heb gekocht maar ik ben er verder al twee jaar heel tevreden over.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem, Nee, het echte effect is per keer moeilijk te berekenen. In de continudienst van het bedrijf waar ik werk, werd wel gemerkt dat iedereen beter sliep. Toch wilden ze deze lampen niet.

    @Vlijtig Liesje, Dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had eerst ook van die spaarlampen maar nu heb ik zo'n dun buisje en wil ik helemaal geen spaarlamp meer. Ik ben veel in de keuken dus daarom heb ik nu 2 van die 14 Watt daar hangen.
    Als je echt wilt besparen en ook het voordeel wilt van daglicht kun je beter kiezen voor een T5 daglicht buis. Je kunt er al eentje krijgen van net geen 60 cm die 14 watt gebruikt maar veel meer licht geeft dan een daglicht spaarlamp (volgens mij geeft die dubbel zoveel maar ja das gewoon op het oog).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Nik, ik weet het de tl lampen oude versie geven ook daglicht.
    Voor de woonkamer vond ik geen lampen die ik kon plaatsen.

    Voor alle andere mensen is het een goede tip.

    BeantwoordenVerwijderen