donderdag, november 25, 2010

Minder werken of meer sparen

Veel mensen om me heen beweren dat ik het druk heb. Ik zeg dat het nogal meevalt.
Maar langzamerhand denk ik, zal ik per december 2011 een uur per werkdag minder gaan werken?

Aan de andere kant, wat werk ik nu. Vier dagen per week 9 uur en daarmee ben ik elf uur van huis. De week telt zeven dagen, dus drie dagen per week vrij.

Ik verlang wel naar een uur minder, maar het kost ook 12% netto inkomen per maand, vakantiegeld en 13e maand. Dat is veel geld. Deze maand zou het 11 euro meer zijn dan het bedrag dat ik nu spaar.

Ik merk ook steeds vaker dat mensen van mij als vrouw verlangen dat ik meer tijd besteedt aan sociale contacten, al mijn dingen perfect doe zoals huishouding, koken, uitnodigingen. Aan vriend wordt er minder getrokken. Pas nog merkte ik het dat gemeenschappelijke vrienden mij vertelden dat ik er zo uitgerust uitzag, dankzij mijn operatie. Vriend zag er wit weggetrokken uit, maar nóóit, maar dan ook nóóit krijgt hij te horen dat hij er vermoeid uitziet.

Ik denk dat ik maar eens assertiever moet gaan worden in dit gezeur. Dit gedoe. Het lijkt wel of sommige mensen de klok vijftig jaar terug zetten. Ga toch mee met de nieuwe tijd. Vrouwen hebben net als mannen geen of weinig tijd en werken.

Ok, ik heb een kleinschalige B&B, groententuin, vriend en huishouden. Maar ik sport niet, dat spijt me wel, maar dat doe ik in de moestuin.... Alles is strak geregeld.

4 opmerkingen:

  1. Volgens mij heb je helemaal gelijk. Je zou wel gek zijn om minder te gaan werken. Stel dat je langdurig ziek wordt en een Wia zou moeten aanvragen (dat hoop ik natuurlijk niet) dan gaat dat dus wel over dat lagere loon. Ook je pensioen opbouw gaat dan over een lager bedrag. Het doordreuneffect is dus veel groter. En waarvoor? Omdat anderen iets vinden? Zolang je zelf tevreden bent en het vol kan houden, moet je vooral zo doorgaan. Mensen moeten maar leren dat sociale contacten met familie en vrienden tegenwoordig anders verlopen en worden ingericht dan vroeger. Collega's, buren, bekenden uit de omgeving, internetcontacten hebben allemaal ook een rol in sociale contacten. In practische zin heb je meer aan de buurvrouw die even een boodschap voor je doet dan aan je zus op 100 km afstand.

    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom zou je je laten beïnvloeden door anderen? Bespreek met je partner wat jullie belangrijk vinden. Laat dat bepalen wat je wel of niet gaat doen. Het is altijd zo makkelijk om te oordelen over het leven van een ander. Uiteindelijk gaat het om jullie leven en om jullie inkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waar bemoeien ze zich eigenlijk mee? Of is het bezorgdheid, dan vind ik het wel weer sympathiek!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Hermine, ik was even het doordreun effect vergeten. Dat was de reden dat ik ook 4 x 9 uur in plaats van 4 x 8 uur wilde gaan werken.

    @Ella, partner wil dat ik bij hem kom wonen en dat is een uur extra vervoerstijd per dag. Ik heb hem al verteld dat ik dat niet zo'n goed idee vind. Ik lever dan op alle fronten in, huis en extra reistijd per auto in plaats van op scooter.

    @Vlijtig Liesje, een soort bezorgdheid, meer vanuit de vrouwen die niet werken en meer van die vrouwen in de club willen. Zoiets van rokers, die willen dat mensen blijven roken. Zo zie ik het.

    Ik ben weer bij de les dankzij dit blog.

    BeantwoordenVerwijderen