dinsdag, december 21, 2010

Custard bijna 37% in prijs verhoogd

In het verleden betaalde ik slechts 38 cent bij Dirk van den Broek voor de custard. Nu betaald ik 52 cent voor hetzelfde, maar vernieuwde product. Een prijsverhoging van 36,82%!

Mijn hoofd schuddend over zulke een giga prijsverhoging ging ik de ingrediënten na.
De voormalige E-nummers 104 en E110 zijn verdwenen en daarvoor in de plaats zijn de gezondere kleurstof bêta caroteen maar ook het schadelijker annatto gekomen.
Annatto is niet erg gezond (kankerverwekkend) en is ook bekend onder het nr E160b.

Omdat ik ook wilde weten wat de invloed is op de custard vla, die bij mij, wanneer ik de hoeveelheden van de verpakking gebruik, steevast de volgende dag in pudding is veranderd.

Kijk maar mee op de foto's:
Deze foto is van het aangemaakte papje.

Vervolgens de foto met het eindresultaat:








Ik at jarenlang geen toetjes. Ik volgde de methode Montignac en die is absoluut tegen suikerbommen. Maar vriend is dol op toetjes. Hij serveert vaak kant en klare fruityoghurt van C1000 of de Lidl. Ik ben nu gestopt met het eten van deze yoghurt. Ik vind ze niet lekker en zeker de laatste maanden dat ik erg veel stilzat, moest ik er niet aan denken deze goedkope spullen te eten. Ik ben toch al dikker geworden van het stilzitten.:-((
Doe mij maar gewone yoghurt met daardoorheen bijvoorbeeld een geklopte banaan en eventueel wat zoetstof of desnoods suiker. Tig keer lekkerder.

Als ik eerlijk ben vind ik zelfs warme custardvla beter dan die uit het pak vla uit de koeling. In prijs scheelt het niet veel, maar custard en houdbare melk is een prima houdbaar toetje, die nauwelijks ruimte kost.

3 opmerkingen:

  1. Ik gebruik custard alleen maar voor de Trifle. Ik zag vorige keer hoe je zelf custard kunt maken op Victorian Pharmacy (BBC) ( maizena, saffraan en zelf zou ik een vanillestokje in het pak of de pot maizena doen. Maizena en custard nemen heel snel luchtjes aan. Wel moet je dan zelf nog de suiker toevoegen. Je kunt ook eens proberen echte custard te maken met eieren.Misschien kun je ook nog even googelen op Victorian Pharmacy om te kijken voor het recept.Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  2. E104 en E110 zijn anders ook niet erg gezond.Ze kunnen hyperactiviteit, eczeem, slapeloosheid, allergische reacties, netelroos en buikpijn (overgeven) veroorzaken. Daarnaast zijn ook deze beide stoffen kankerverwekkend. Vanillevla en pudding kun je ook maken met melk, maizena en een vanillestokje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @LZV, de trifle is voor mij ook een toppertje. Met lange vingers of cake en sherry en jelly.
    Recept heb ik van een vriendin, wier moeder uit Engeland komt.

    @Makaya, in de gewone pakken vla staan ook hele enge E-nrs.
    Kennelijk kan het allemaal niet zonder. Gisteren kocht ik bij de Makro Vanille extract, essence enz.
    Veel spullen voor veel euri.

    BeantwoordenVerwijderen