donderdag, december 09, 2010

Goodwood failliet

Goodwood een firma die bij beleggers geld inzamelde voor een investering in goedgekeurd duurzaam hardhout (teak) bossen is failliet.
Deze firma belde mij zo rond 2001 en 2002 regelmatig met de vraag of wij wilden beleggen in Goodwood.


Ik was toen lid (bestuurslid) was van een beleggingsstudieclub.
In de periode dat ik veel geld verloor op de beurs en helemaal toen ik lid (bestuurslid) was van een beleggingsstudieclub.
Erica Verdegaal twitterde het volgende: 'Toppunt van goedgelovigheid: een Goodwood-belegger die denkt dat hij ooit nog winst gaat maken op zijn inleg.'

Dit bericht herinnerde me aan deze beleggingsperiode. Ik ben blij dat de beurs sucks, anders zou ik het vast weer enthousiast volgen. Destijds hoorde je erbij wanneer je belegde. Iedereen sprak over de successen en zweeg over de verliezen. Zelfs binnen de club.

Degenen die al zolang de club bestond en dat was toen twintig jaar, waren stukken genuanceerder. Die hadden geleerd van de beurscrashes in 1987. Een lid vertelde in een bericht in het NRC: ,Maak ik winst op mijn beleggingen? Over een periode van twintig jaar ben ik er wel positief uitgesprongen. Maar of ik met staatsobligaties meer had verdiend, durf ik niet te zeggen. Dat moet je ook niet willen weten, dat is wel net zo rustig.'


Hoeveel geld ik verloren ben aan beleggen? Tachtig duizend gulden spaargeld en ook nog een tweede hypotheek plus rente plus rente plus, plus. Ik was (ben) verslaafd aan beleggen. Beleggen kan ook gokken zijn.

3 opmerkingen:

  1. Oei, wat veel geld.. Het lijkt ook wel erg aantrekkelijk hoor als je met je spaargeld een hoger rendement kunt behalen.. Ik kan me voorstellen dat het verslavend werkt!

    Ik neem me bij deze voor nooit te gaan beleggen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik was lichtelijk verslaafd aan beleggen en heb er ook wel wat aan verloren, maar ik wilde ook beleggen in Goodwood en heb zonder dat ik er een goede reden voor had toch besloten het niet te doen. Noem het maar een ingeving of intuïtie. Ik besloot om het geld te sparen. Tto de dag van vandaag ben ik blij dat ik dit heb gedaan. Wanneer alles leuk gaat op een beurs kun je er ongelofelijk grote bedragen verdienen, maar de risico's zijn en blijven nu eenmaal groot. Je moet eigenlijk alleen maar geld beleggen wat je niet nodig hebt en niet over je budget heen gaan. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alhoewel de verkooporganisatie failliet is, is de beheersorganisatie Stichting tectona, waar de belangen van de bellegers in zijn ondergebracht niet failliet. in het Bestuur zit een van de leden van VTP Teak, belangenorganisatie van Goodwoodbellegers met ongeveer 1000 leden achter hen die rond e 35% van alle plantopstanden in eigendom hebben. Zaak is de Stichting overiend te houden, of de aankoop van teakbelleging geld gaat opleveren zal nog moeten blijken er is nog geen uitkering uit eindkap geweest.

    BeantwoordenVerwijderen