vrijdag, december 17, 2010

Sociaal buitenstaander of niet

Regelmatig vul ik enquêtes in, maar ook scan ik mijn boodschappen voor GFK consumerscan.

Zoveel vul ik er niet meer in, maar er zijn er nog enkelen, waaronder deze.
Ik werd een beetje gek van de vragen of je al dan niet goed overkomt op je omgeving. Ik denk dat Femke Halsema daar al helemaal niets mee heeft.

Enkele vragen vind ik een nadenker:

Ik koop zelden iets uit de laatste modetrends voordat ik er zeker van ben dat mijn vrienden deze goedkeuren.
Mijn antwoord (ma): Dat deed ik wel, altijd de juiste cola op tafel.

Mijn huishoudbudget is altijd krap
ma: niet krap, die hou ik bewust krap

Ik koop vaak dezelfde producten en merken als de mensen waarmee ik mij identificeer
ma: dat doe ik niet, maar wanneer ik gasten krijg, houd ik rekening met hun wensen.

Ik kom altijd met meer boodschappen thuis dan eigenlijk de bedoeling was
ma: ik probeer mijn lijstje te volgen, en ik geef mezelf de vrijheid om ook wat dingen te kopen die ik lekker vind. Want koek in huis werkt niet voor me.

Als anderen kunnen zien dat ik een product gebruik, dan koop ik vaak het merk dat zij verwachten dat ik zal kopen.
ma: we kunnen niet allemaal het zelfde zijn.

Ik vind het belangrijk dat anderen mijn aankopen waarderen
ma: ja voor anderen koop ik hun producten, alhoewel vriend toch niet het merk bier krijgt dat hij het lekkerst vind, maar dat hij wel acceptabel vindt. Dat doet hij ook voor mij.

Ik wil graag weten welke merken en producten een goede indruk bij anderen maken
ma: Ongelofelijk.

Bij het kopen van levensmiddelen let ik eigenlijk niet op de prijs
ma: grappenmakers

Ik bezuinig wel eens op levensmiddelen door met producten van een mindere kwaliteit genoegen te nemen
ma: ik weet niet of die roomkaas van Aldi van 45 cent slechter is dan de duurdere uit de koeling. Wel eens geprobeerd, weinig verschil, langer houdbaar, voordeliger en lekker is handig.

Het is vaak moeilijk om financieel de eindjes aan elkaar te knopen
ma: Die tijd ligt achter me, maar het is prettig om goed op te letten. Toen ik bij de Plusmarkt mijn boodschappen deed, of anderen voor me deden, wist ik dat ik in die periode niet moest zeuren, ook al ken ik de prijzen goed.

Zo beantwoordde ik ooit veel vragen over het gebruik van ingevroren groenten. Tja ik had er alles al over gezegd, tot de vraag kwam over de merken. Dat werkte niet. Ik eet diepvries van het merk "Eigen_teelt_Opnieuw_Beginnen_hof".

2 opmerkingen:

  1. Zucht, Zucht....Dit soort vragen, en dan alles nog een keer over voor de controle vragen!! Maar goed je krijgt er dan wel weer 50 cent voor.(Als je tenminste nog tot de doelgroep blijkt te horen.)
    Maar goed, ik doe het mezelf aan!
    Gaat het goed met je voet? (in deze sneeuw) Ik lees nog steeds mee hoor, iedere dag
    Groetjes en fijne feestdagn! A3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @A3, GFK is onderdeel van NIPO en vaak in het nieuws over supermarkten. Zoals de mensen besteden meer/minder.
    Ik heb een scanapparaat thuis staan en alle boodschappen gaan door de scanner. Ik heb al veel goede cadeaus ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen