woensdag, december 22, 2010

Spaarloon

Het spaarloon voor het gehele jaar van mijn december salaris ingehouden. Ik schijn te sparen bij het ASR, maar het maakt me allemaal niet uit. Op die spaarloonrekeningen is de te vergoeden rente een schijntje.
Het had vorige maand al ingehouden kunnen zijn, wanneer ik wist dat ik de salarisafdeling het bankrekeningnummer zelf had moeten doorgeven. Met hulp van deze afdeling vulde ik het formulier in, maar kennelijk wordt deze afdeling niet op de hoogte gehouden van het bankrekeningnr.
Nou ja, er is dan 613 euro ingehouden. Hoeveel dit netto is? Geen idee!. Er is deze maand zo'n berg geld mijn kant uitgekomen, dat ik het echt niet weet.

De gratificatie van de Bedrijfshulpverlening, een eindejaarsuitkering, een extra bonus omdat het zo goed gaat met het bedrijf. Deze bonus is voor iedereen gelijk, hoog en laag heeft hetzelfde bedrag.

Enfin, het spaarloon is 613,00 euro bruto en volgens Erica Verdegaal geeft dit 72% rendement, dankzij de belastingdienst, ons allemaal dus.

Ik vraag me alleen af, hoe ik dit op het belastingformulier moet gaan invullen, want anders word ik er niet wijzer van. Ik zie dat te gelegener tijd wel, wanneer ik me daar weer over mag buigen.
Ik heb nog steeds de definitieve aanslag van de belastingdienst over 2009 nog niet binnen. Ik vraag me af of het sneller gaat wanneer ik het door een goedgekeurd bureau laat indienen.

5 opmerkingen:

  1. "Ik vraag me af of het sneller gaat wanneer ik het door een goedgekeurd bureau laat indienen."

    Nee hoor. Het gaat alleen sneller als je a: heel vroeg indient. b: niets invult in de categorie extra controle. c: er in de voorgaande jaren geen grote verschillen zaten tussen jouw opgave en hun berekening. Ik krijg al sinds 3 jaar heel snel mijn definitieve omdat ik zelf snel ben en geen rare zaken in hoef te vullen. Mijn bedrijfje fluctueert heel veel, maar mijn loon hou ik elke maand op hetzelfde peil. Voor mijn (zzp) bedrijf moet ik de definitieve van 2008 nog hebben, maar dat kan me niet bommen. Ik weet dat ik m goed ingevuld heb en ik weet welke instantie de boel ophoudt. Maar voor de rest is de belastingdienst gewoon een geautomatiseerd bedrijf: zodra zij alle benodigde zaken hebben rolt er automatisch een groen of rood licht uit. Groen licht: definitieve rolt automatisch op je mat. Rood licht: er volgt handmatige controle. Jij zult wel in de laatste categorie vallen, tenzij je je aangifte na 1 juni pas opgestuurd hebt. Dan val je namelijk tegelijk met de nacontrole en duurt het makkelijk dubbel zo lang. (Ja, ik heb er gewerkt, ooit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk dat je je nu zo Dagobert Duck waant. We zijn opgehouden met de spaarloonregeling, want je moet iedere keer een reden hebben om het op te nemen en de rentes zijn bijzonder laag. Wij hebben soms nog wel eens geld nodig en dan zou ik met gekromde teentjes zitten dat er geld staat waar je niet aan mang komen. Toen er nog geen kinderen waren deden we er enthousiast aan mee. Ik vind het helemaal niet erg dat jij lekker kunt sparen van onze belastingcenten. Beter zo dan mensen, die schulden maken en die moeten uiteindelijk ook door de consument worden betaald wanneer deze mensen in een traject van schuldsanering terechtkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem, ja ik vulde hem pas na 1 juni in. Ik ben vrijwel altijd te laat.

    Hoe weet de belastingdienst straks dat ik minder inkomstenbelasting hoef te betalen door spaarloon?

    @LegeZakkenVrouw, ja kinderen die hinderen zei vader Cats. Maar je zou toch niet zonder willen?
    Sommige zaken zijn niet met geld uit te drukken. Ik vind jongste zoon van vriend heel erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Opnieuw beginnen: dat weet de belastingdienst omdat jij minder bruto inkomen hebt en omdat het op je loonstrook en je jaaropgave staat. Die vul jij wel in, maar die krijgen zij ook ter controle.

    Je rendement zit hem (behalve rente en belastingvoordeel) ook in de premies die je niet hoeft te betalen over je spaarloon. De 613 euro die er bruto ingehouden zijn zouden netto maar weinig opgeleverd hebben, waarschijnlijk minder dan 200 euro. Ik kan het zo niet precies uitrekenen omdat ik niet alle gegevens heb (of wil hebben) Je moet uiteindelijk aan het eind van je spaarloon 25% betalen geloof ik, ook dat wordt duidelijk in je de opgave van werkgever of bank.
    Na 1 april aangifte doen betekent automatisch een maand extra wachten (als jij geen haast hebt maken zij dat ook niet)en je kunt altijd al verwachten dat het 3 tot 5 maand duurt. Het is niet alleen jouw aangifte die ze moeten hebben, ze moeten ook alle gegevens van je banken, werkgever, bedrijf, etc hebben.

    Jeannet (ik vond je blog in de favorieten van mijn logeeradres en ik wil met haar naam ondertekenen, vandaar anoniem :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem Jeanet, dank voor de uitvoerige uitleg, het is me een stuk duidelijker.
    Dank ook aan de eigenaar van de laptop van je logeeradres.:_))

    BeantwoordenVerwijderen