donderdag, december 30, 2010

Vaste lasten bijgewerkt

Eindelijk zijn de spreadsheets min of meer bijgewerkt:

-Hypotheekoverzicht
-Vaste lasten
-Prive uitgaven
-Downloads van ASNbank en Leaseplanbank in orde gemaakt
-Energie totaal overzicht

ASN bankkosten 3,83
Uit het vaste lasten overzicht zijn enkele puntjes ter overdenking:
ASNbank leverde 10,23 op aan creditrente. Kosten waren 13,50 en ja er was ook een keer debetrente 0,56. Heel vreemd want ik kan niet eens in de min staan, maar het kwam doordat begin dit jaar Direktbank toch 3.000 euro afschreef, zonder mij van te voren schriftelijk op de hoogte te stellen. ASN stond dit vrolijk toe, want ja...... ????

Communicatiekosten 1461,99 (tv Caiway, internet en vaste lijn Online, mobiele telefoon)
- 50 euro meer verbeld dan begroot. Hoe zou dat nou komen? Het is wel erg veel meer, dan begroot. Ik beken, dat ik een grote klep ben. Ik bel via internet van Online, maar dan zonder abonnement. Deze post kan goedkoper, maar ik klep graag en de webmail plus website is prima.

Maandelijkse betalingen aan Dexia en Energie en water plus 730 euro
-730 euro meer op maandelijkse vaste ongein, want ik betaalde Dexia af 775,70 aan het einde van 10 jaar beleggen. Maar ik bespaarde weer op minder kosten aan water en energie dan begroot. Komend jaar wordt de energie voordeliger, want ik stapte over via Easyswitch naar Greenchoice. Ik ben van plan dat voortaan jaarlijks te doen. Overstappen via de link van Easyswitch levert mij geld op.

Giften:
Tja, dat is niet zo moeilijk om op hetzelfde als begroot uit te komen. Collecten die betaal ik van mijn prive uitgaven.

Toch wil ik even de Dierenbescherming aanhalen. Deze jaarlijkse gift ga ik beëindigen.
Daar wordt altijd meer afgeschreven dan waarvoor ik heb afgesproken.
Ik sprak in 2008 een jaarlijks bedragje af van 25 euro. Spontaan werd er maandelijks 25 euro afgeschreven. Na excuses van de Dierenbescherming ontving ik het terug.

In 2009 wachtte ik in juli nog op de afschrijving, die in juni plaats had moeten hebben. Ik ontving een telefoontje, of ik nog steeds wilde geven? Ja zeker, dat wilde ik wel. Plotsklaps werd er twee keer door de Dierenbescherming van twee verschillende bankrekeningen afgeschreven. Twee keer 25 euro dus. Ja, het is niet veel, maar ok, het was niet de afspraak.
Bovendien inde men 2 keer in juli, stortte 1 keer terug in september en inde in december 2009 wederom. Dus uiteindelijk toch 2 keer betaald.

In december 2010 werd er 1 keer een bedrag van 28 euro afgeschreven. Drie euro meer dan afgesproken, bovendien werd in december 2009 voor 2010 al afgeschreven.
Ik ben klaar met de Dierenbescherming. Drie keer is scheepsrecht. Ze voeren een uitstekend administratief beleid

Abonnementen 760 euro
Nagenoeg gelijk gebleven met de begroting. Alleen de vakbond was iets meer dan begroot. Dit gaat automatisch jaarlijks omhoog. :-((
Een website die ik laat hosten door Alphamegahosting ben ik wel content. De domeinnaam en e-mail worden door hen voor een redelijke prijs gehost. Problemen worden per e-mail heel snel opgelost en de administratie verloopt vlekkeloos.
Dat de bibliotheek 2 euro duurder is geworden, daar lig ik niet wakker van, het is altijd nog voordeliger dan een boek kopen. Prima service.
Abo's van Pathe Unlimited, maandblad Vara Kassa, CDA, overgegaan naar NRC zaterdag plus abonnement, Genoeg, een Werk-vakvereniging.

Jaarlijkse kosten 2411,29
De jaarlijkse reisverzekering behorend bij mijn ziektekostenverzekering bij de SIZ werd 1,20 euro voordeliger. Bovendien ontving ik een cadeaubon aan het begin van het jaar. Voor de kosten van 27,40 had ik een heel jaar een doorlopende reisverzekering.
Eén keer heb ik hier ooit gebruik van moeten maken en dat verliep vlot. Ik vind één keer ellende ruim genoeg.
De opstalverzekering via de Vereniging Eigen Huis met korting bij FBTO ging ook zelfs ruim 10 euro omlaag.
De kosten van de Vereniging Eigen Huis 1 euro omhoog.
Onderhoud CV paar euro omhoog
Ook de kosten voor opvang prijsverschillen en maandelijks 100 euro voor onvoorzien extra onderhoud aan het huis.

Vervoerskosten 4168,93
Auto 2749,52
Scooter 1419,41

De auto wordt al wat ouder, onderhoud kostte 1105 euro. Afschrijving 100 euro per maand.
Ik ga niet met de auto op vakantie. De benzine is met 708 euro laag gebleven. ik heb 6325 km gereden. Maandelijks schrijf ik 100 euro af naar de spaarrekening. Ik begon hiermee in 2006 en ik heb nu 5563 'gereserveerd'. De prijs per kilometer was 0,43 cent. Erg hoog dus.

De Scooter heeft veel gekost door het ongeluk van vorig jaar. Ook in dit bedrag is 720 euro afschrijving begrepen. Veel kilometers heb ik dit jaar niet gereden, door ongeluk vorig jaar en dit jaar operatie.

Zo ik ben blij dat het er weer op zit. Ga ik morgenavond met vriend lekker aan de oliebollen.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Opnieuw beginnen,

    Leuk om je lijst te lezen, heb zelf net de mijne gemaakt. Ik heb al mijn begrotingen ruim overschreden dus petje af voor jouw, in mijn ogen kleine, verschillen.

    Wellicht een overbodige tip, maar als je van bellen houdt, is het dan niet handig voor 10 euro meer per maand onbeperkt naar alle vaste nummers te kunnen bellen? Onze kosten voor tv, snel internet en telefoon bedragen daardoor 67,50per maand, met daarnaast nog de kosten voor de mobiele abonnementen, maar die hoeven niet zo duur te zijn. Als ik een mobiel nummer moet bellen gebruik ik daar mijn mobiel voor en niet mijn vaste toestel, want de belminuten van mijn mobiel krijg ik nauwelijks op en zodoende kost mij dat niets extra.

    Groetjes Jacq. en een goede jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De verschillen vallen inderdaad heel erg mee. Schouderklopje!
    Het is ook erg fijn om alles zo op een rijtje te zien. Toch?

    Ik wil je hierbij ook nog een hele fijne jaarwisseling en een consuminderende en schitterende 2011 wensen!
    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Jacq, inderdaad een open deur. Ik ga de communicatiekosten dit jaar omlaag brengen. Het was een open deur, maar zoals altijd helpt een zetje de goede richting uit, absoluut.

    @Natuurlijk zuinig, dank.

    BeantwoordenVerwijderen