vrijdag, januari 21, 2011

Haalbare consuminderachtige doelen vaststellen

Een lijst over het stellen van stelbare doelen op de weblog van Simple Dollar.
Je stelt eerst de doelen vast en daarna kijk je welke je wilt binnen een half jaar wilt gaan doen en plan deze in de tijd te plannen:
Een serie doelen zijn:
  1. Loop of jog 100 kilometer
  2. Kook 25 maaltijden vooruit en vries ze in
  3. Ruim doorlopend een kamer goed schoon en richt deze opnieuw in
  4. Maak een prijzenboek
  5. Verkoop je overbodige spullen
  6. Maak een recepten-doos met kaarten van 100 - 150 recepten die je kent en goed smaken.
  7. Maak je tuin in orde
  8. Isoleer je woning
  9. Ruil je boeken via Ruilboek bijvoorbeeld, of verkoop ze op bol.com
  10. Volg een "doe het zelf" cursus en repareer de dingen zelf
  11. Schilder de buitenkant van je huis
  12. Leer je buren kennen, organiseer een feestje of zo.
  13. Doe mee aan activiteiten in je buurt en leer meer mensen kennen.
  14. Bereken je netto waarde en bereken hoeveel pensioen je nodig hebt in de toekomst
  15. Draag bij aan een grootschalig vrijwilligerswerk bij jou in de buurt
  16. Lees meer boeken, stel jezelf een doel, bijvoorbeeld 1 per week of 1 per maand
  17. Doe onderzoek naar een onderwerp waar je altijd alles alles al van had willen weten
  18. Maak een partij van zelfgemaakte wijn of bier voor jezelf en om weg te geven
  19. Schilder en behang een kamer
  20. Herzie al je bank- en spaarrekeningen, kijk of je verzekeringen, je energieleverancier en andere vaste lasten voordeliger kunnen.
Voor mij zijn het teveel tips, ik zal er hooguit een paar van gaan halen:
- Maken van een prijzenboek
- De tuin in orde maken
- Voldoende eetvoorraad voor snel eten in huis
- Mijn buren ken ik en dat contact onderhoud ik
- Een recepten toetjes register

1 opmerking:

  1. Wat een leuk lijstje. Ik zal er ook een paar dingen uithalen om hier toe te passen.Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen