maandag, januari 24, 2011

Mijnpensioenoverzicht.nl

Op MijnPensioenOverzicht.nl kun je, nadat je bent ingelogd met je DigId, een overzicht opvragen van je pensioengegevens, tenminste wanneer je doorwerkt tot je 65e.

Na de introducering was de website slecht bereikbaar, door de populariteit van het geheel.

Als ik deze gegevens mag geloven, en wanneer ik doorwerk tot mijn 65e dan ontvang ik 35.757 euro per jaar bruto.
Stel ik haal hier 42% belasting vanaf dan ontvang ik 20.739,06 per jaar en dat is 1728,55 per maand en geen vakantietoeslag, 13e maand of wat dan ook.

Het controleren in Mijn ABP, mijn enige pensioenverzekeraar van alle jaren, lukte niet. Het lijkt wel of deze ook overbelast is. Even dacht ik nog dat mijn wachtwoord niet deugde in MijnABP, maar nee.
Het laatste pensioenoverzicht dat ik in 2010 ontving bleek dat ik, wanneer ik twee jaar eerder goodbye zeg, dan ontvang ik 19.856 bruto per jaar. en dat levert me na 42% belasting 11.516,48 per jaar en dat is 959,71 per maand. Dat bedrag is te weinig om van te leven, zelfs wanneer ik geen hypotheek meer heb, dan heb ik toch nog voldoende andere lasten.

Ik word hier een beetje depressief en misselijk van. Ik werk al vanaf mijn 18e, dus wanneer ik 63 ben dan heb ik 45 jaar gewerkt. Ik studeerde in de avonduren en op zondag. Geen studiebeurs of zo. Dus hallo, mag ik even?

Mijn advies aan allen die nog een pensioen moeten opbouwen, doe het zelf, investeer in onroerend goed en haal daar een inkomen uit of zo. It is all about Assets mensen.

Update 26-1-2011: Nog eens berekend in het bestand van de belastingdienst en wat blijkt het is op 63jarige leeftijd 1876 euro netto. Ik vergiste me in de opbouw van de tabellen. Broer adviseerde me, maar wilde ook weten hoeveel hypotheek ik had. Tja, ik heb gelogen en niet de waarheid verteld. Slechte zaak, maar met dit bedrag netto kan ik wel leven.


6 opmerkingen:

  1. Als je pensioen ontvangt val je in een veel lager belastingtarief, dus dan kom je een stuk positiever uit.
    Ik weet niet het juiste percentage, maar zal daar nog even naar speuren.
    Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Lisa, dat geldt nog niet op je 63e. Ook mis je dan je AOW. Vandaar dat het zo onrechtvaardig is om mensen die nu boven de 45 zijn te confronteren met verhoging van de AOW leeftijd en/of korting op pensioen.

    Ik herken de woorden uit het blog van het overzicht van mijn echtgenoot. Hij zal iig door moeten werken tot zijn 65e. Op dat moment komen wij dan nog steeds zo'n €9000,- bruto per jaar tekort vanwege een AOW gat. Ik heb GEEN pensioen. Toen ik werkte mocht ik betalen, maar vanwege de leeftijd nog niet opbouwen (ook ABP) en daarna heb ik door omstandigheden nooit meer kunnen opbouwen. Ik ga maar gewoon voor het leven in het nu. Als ik mijn pensioen niet haal heb ik me voor niks zorgen gemaakt.

    Herminez

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is ook niet fijn, maar helaas. Mijn man werkt ook al vanaf zijn achttiende en heeft zich ook met cursussen in de avonduren opgewerkt.Wij hebben dan nog een goueden handdruk die we kunnen inzetten in deze overbrugperiode. Gewoon even bijsparen in de komende jaren kan er bij jou misschien voor zorgen dat je wat extra's hebt of je andere business uitbreiden. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Lisa, Vanaf ruim 18.000 euro tot ruim 30.000 is het tarief 33%, daarna is het 42%. Enfin, de tabel staat achter de link.

    @Herminez, een AOW gat is ook niet niks.
    Ik ga ook voor het leven nu, want we zijn nu nog 'gezond'.

    @LZV, een gouden handdruk is een mogelijkheid om goed te investeren of zo. Bijsparen, aflossen, blijven schrijven en leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb geen pensioen en daar ben ik blij om. Tegen die tijd (30 jaar) is de leeftijd 70 jaar en dan is de pot allang leeg.Het geld wordt toch geroofd dus waarom zal ik betalen als ik strak niets krijg. Word wakker!!!
    Mijn rijke vader Robert daar luister ik naar, wij ik en mijn vriend hebben 2 woningen waarvan we kamers verhuren.De huurders betalen onze schulden en we hebben vorig jaar in Bugarije een oude woning gekocht met heel veel grond voor vakantie en of verhuur.
    Luister naar de rijken....

    BeantwoordenVerwijderen