vrijdag, januari 14, 2011

Overzicht houden op de vaste lasten in 2011

De begroting van de vaste lasten heb ik zojuist opgemaakt en het valt vies tegen. Alles wordt uiteraard duurder.

Maar het moet gezegd, ik ben een conservatieve begroter. Een beetje zoals het Nibud. Ik kan heel erg zwart, benauwd begroten.

De onderhoudskosten van de auto worden hoger en zal ik eens moeten vervangen. De wegenbelasting stijgt gestaag.

Maar ook heb ik altijd een potje van 100 euro per maand voor onderhoudskosten huis. Ik weet dat dit een beetje raar is, omdat ik ook altijd een aparte jaarlijkse post voor onderhoud cv en warmteterugwininstallatie heb opgenomen van 135 euro.

Onderhoud huis hoort een reservering van 2% van de verkoopwaarde te zijn. Ik heb geen idee wat de verkoopwaarde is. Veel zul je zeggen, maar in die 2% zit ook het op orde houden aan de eisen van de tijd van de keuken, de badkamer, de verf op en in het huis, de vloerbedekking enz.
Dan kom je toch al weer snel op die 2% uit.

Maar ik vind het gelopen, ik heb de post van onderhoud in mijn gewone reguliere vaste lasten post terug gebracht naar 12 x 50 euro en daarin moet dan ook maar de opvang van de eventuele prijsverhogingen zitten. Het moet maar uit de spaarpot komen. Onderhoud is bij mij een terugkerende grote kostenpost. Maar ik houd van een goed huis.

Mijn totale vaste lasten komen op 1580 euro per maand en dat is dan wel weer inclusief afschrijving van auto en scooter. Deze afschrijving is totaal 175 euro.

659 - Hypotheek
107 - Energie en water
120 - Caiway, mobiel Telfort (dit wordt goedkoper) en Wanadoo.
47 - abonnementen, zoals vakvereniging, webhosting, vakbond en politiek
181- jaarlijkse ongein, zoals gemeentelijke belastingen, hoogheemraadschap, verzekeringen, onderhoud cv, pro memorie van de 50 euro per maand voor opvang onvoorziene prijsverhoginen enz.
366 - vervoer, inclusief 175 euro afschrijving, wegenbelasting, verzekering en 1 x 60 euro tanken per maand
100 - giften

4 opmerkingen:

  1. Ziet er toch netje uit. Heb ik voor inspiratie gezorgd? :-) Is jouw hypotheek met of zonder aftrek? Dat vraag ik me dan nog even af. Ik houd 1 procent aan voor onderhoud.Keuken en badkamer zijn nog aardig recent en nog niet aan vernieuwing toe.Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @LZV, de belastingaftrek heb ik niet meegenomen in mijn overzicht. Ik dacht dat jij dat wel had gedaan.
    Hypotheekbedrag tot 56000 is aftrekbaar, de rest niet.
    Ik betaal meer, dan ik volgens de berekening van Directbank zou moeten doen.
    De giften zijn in verhouding nogal hoog, viel me zo op.:-((

    BeantwoordenVerwijderen
  3. OB, ik hoop dat je de kosten die je nu uitgeeft aan je huis (onderhoud en zo) en wat aard en nagelvast is, wel van de belasting aftrekt.

    Stel, je geeft dit jaar €10000 uit aan onderhoud, tuin, kruipruimte ophogen, buitenschilderwerk, impregneren etc. Dan mag je de hypotheekrente over die €10000 (wat dus ooit consumptief was) gewoon aftrekken hoor. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel. (Wel bonnen bewaren natuurlijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Ellen, Ik beloof het.
    De belasting was al ingehouden op het legaat. Niet slecht hè?

    BeantwoordenVerwijderen