maandag, februari 28, 2011

Hoeveel hypotheek heeft iemand

In de lunchpauze las ik de Quote, je weet wel dat blad waarbij je weg kunt dromen over rijkdom.

De hypotheken van 11 ministers waren er in opgenomen. Ik vroeg me af, mag iedereen zomaar opvragen hoe hoog de hypotheek is van iemand? Ongelofelijk. Dat moet toch geheim blijven lijkt me zo.

Het liet me niet los, eerst dacht ik, ja dûhh, € 13,50. Maar ja, nieuwsgierig als ik ben, ik heb hem opgevraagd.
Nu nog even afwachten en dan zal ik hem wel krijgen.

Update: Het overzicht van de hypotheek kwam binnen no-time. Het klopte en iedereen kan mijn hypotheek opvragen, mits die er 13,50 voor wil neertellen natuurlijk.

9 opmerkingen:

  1. Wat raar dat dat soort zaken openbaar gemaakt worden.. Maargoed, stiekem ben ik natuurlijk ook wel een beetje benieuwd naar de hoogte van die hypotheken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, hoeveel hypotheek er op een huis zit is gewoon op te vragen. In Noorwegen kan je zelfs een paar weken per jaar de gegevens van een ander zijn inkomstenbelasting opvragen begreep ik. Das ook gek! Maar ik ben toch wel benieuwd wat die 'van mij is alles beter dan van jou' roepers hier nu echt zelf gefinancierd hebben ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou nee hoor allen wat je leende toen je kocht

      Verwijderen
  3. Van jezelf opgevraagd of van iemand anders?
    Of ben IK nu te brutaal?

    Ik dacht dat juist in Nederland iedereen recht had op privacy?
    Gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad worden alle hypotheken ingeschreven in de openbare registers. Dus een hypothecaire schuld is geen privé-aangelegenheid.
    Ik ben eind vorigjaar inderdaad wel zo gek geweest om eens te kijken wat er over ons huis te vinden was, omdat ook kopers van ons oude huis kunnen nagaan wat de schuld is. Het klopte in ons geval wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Helemaal gelijk, het lukte me om op te vragen. Gemakkelijk ging het zelfs en iedereen kan mijn hypotheek opvragen, als die er maar 13,50 voor wil neertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In het kadaster opvragen is zelfs nog veel goedkoper dan 13,50. Ik doe het regelmatig voor mn werk (makelaardij). Dus het is geen geheim.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kan ik nou opvragen wat ik heb geleend in 2010?
    Of de schuld die er nu nog is?
    Want dat lijkt mijn echt onmogelijk..
    Ivm liniaire

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Anoniem, alleen het oorspronkelijk in de akte opgenomen hypotheekbedrag is op te vragen.

    BeantwoordenVerwijderen